Nästa artikel
Grattis Honda Civic!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Honda Civic!

Publicerad 15 juli 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. Idag när Ragnhild och Ragnvald har namnsdag väljer vi att ropa hipp hipp hurra för Civic.

Honda Civic var den japanska motorcykeltillverkarens första riktiga steg in i bilvärlden. Innan 1972 när modellen kom till världen hade Hondas bilmodeller varit väldigt präglade av mc-teknik, med små motorer och
höga varv. Nu kom något som kunde betraktas som en fullmogen, om än kompakt bil.

Motorn var tvärställd. Framhjulsdrift förstås. Karossen fanns till en början enbart i tvådörrars coupéutförande med snart kom en lite bättre lastlucka som gjorde Civic mer praktisk.

Den första karossgenerationen är givetvis den snyggaste, något annan åsikt är inte att vänta av oss på Klassiker. De följande två generationerna är ganska okej för sin tid så dem får du också se på bild.

Snygg rackare. Första generationen fanns till 1979.

Med en Civic passar man in i de mondänaste av miljöer, se bara. Med oljekrisen 1973 sköt försäljningen fart ordentligt och höll man sig på varmare breddgrader var rosten inga problem.

Med andra generationen 1980-1983 växte måtten. Större motorer fler valmöjligheter.

Under åren 1984-87 fanns Civic som en rad olika bilar. Från praktiska Shuttle till fräna CRX. Bra väghållning, hög litereffekt och suveräna motorer parat med låg vikt. Men lite plastigt och väldigt rostigt. Kul bilar - ovanliga idag.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.