Nästa artikel
Grattis Lamborghini Miura!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lamborghini Miura!

Publicerad 5 februari 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Agda och Agata har namnsdag hyllar vi Miura!

En av bilvärldens mest mytomspunna modeller är Lamborghini Miura. Det var den första mittmotorbilen från det då unga företaget från Sant'Agata Bolognese och givetvis var Ferrari den främsta konkurrenten. Namnet är hämtat från en sorts tjurar speciellt anpassade för tjurfäktning och uppfödda på ranchen Miura i Spanien.

Lamborghini var så stolt över att vara en av de allra första med en mittmotorbil för gatubruk att man valde att enbart visa chassit på Turinsalongen 1965.

Det var ett smart drag, alla älskar en uppstickare och särskilt en uppstickare med mittmonterad V12-motor!

Orderböckerna fylldes av namnteckningar och gav Lamborghini ytterligare råg i ryggen.

1966 presenterades själva bilen, Miura P400 och intresset blev minst lika stort den här gången. Den vackra, kurviga karossen var ett verk av Bertoneanställda Marcello Gandini som skulle komma att rita många Lamborghinimodeller framöver, bland annat Countach.
Miura P400 hade samma 3,9-liters V12 som i den frontmotoriserade och samtida 400 GT, vilket innebar omkring 345 hk.

Weberförgasarna på tidiga exemplar var specade för racing och inte alls anpassade för gatbruk. Det gjorde att det lätt kunde uppstå förgasarbränder, till exempel om Miuran startades och sedan fick gå på tomgång. Lamborghini löste sedermera problemet.

Miura utvecklades under hela produktionstiden fram till nedläggningen av modellen 1972. Då hade knappt 800 exemplar tillverkats. Ersättaren hette Countach.

Miura Roadster premiärvisades 1968 på Brussels Auto Show och förblev en showbil.

Spanska ordet för bokstaven j är Jota. Bilen fungerade som testmodell för framtida Miura. 1971 slutade bilen sina dagar med en brand på Brescia Ring Road efter ett år av hård körning.

P400SV som kom 1971 hade 385 hästkrafter.

Vackert och välutrustat.

Miuras Weberförgasare (40 IDL 3C1) som ibland kunde brinna. Ferraris samtidiga modeller råkade ut för samma sak men använde samma åtgärder som Lamborghinis ingenjörer för att åtgärda problemet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.