Någon egen stil hade Mazda ännu inte utvecklat och därför lånades lite här och lite där när Cosmo 110S ritades. I taklinjen och sidopressningen kan man spåra influenser av första upplagan av Thunderbird medan det utdragna bakpartiet är tidigt sextiotalsdetroit. Modellen togs fram för att skapa publicitet om wankelmotorn och därför byggdes bara 1519 exemplar under fem år.

Nästa artikel
Grattis Mazda Cosmo!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Mazda Cosmo!

Publicerad 19 mars 2009 (uppdaterad 14 november 2013)

Någon egen stil hade Mazda ännu inte utvecklat och därför lånades lite här och lite där när Cosmo 110S ritades. I taklinjen och sidopressningen kan man spåra influenser av första upplagan av Thunderbird medan det utdragna bakpartiet är tidigt sextiotalsdetroit. Modellen togs fram för att skapa publicitet om wankelmotorn och därför byggdes bara 1519 exemplar under fem år.

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Josef och Josefina har namnsdag passar vi på att hylla Cosmo!

Att figuren Kramer hette Cosmo i förnamn hemlighöll han noga och det avslöjades först i det 97:e avsnittet av Seinfeld.



Att namnet i USA uppfattas som säreget, nästan löjligt, hade Mazda
troligen ingen koll på, för då skulle man inte 1967 ha kallat en
sportbil för Cosmo.


Men bilen blev en sensation ändå, det var Mazdas första produktionsbil
med wankelmotor och världens första med två rotorer, ett år före NSU
Ro80.



Mazda Cosmo Sport 110S står högt i kurs på dagens samlarmarknad och Jay Leno har givetvis en.



För sina följande rotormotorbilar valde Mazda bokstavsbeteckningen RX. RX-5 såldes dock i Japan och i Nordamerika som Cosmo.



Nästan helt okända utanför Japan är Mazdas stora lyxmodeller med
wankelmotor som under namnet Cosmo under åren 1981-1995 enbart såldes
på hemmamarknaden.

Mazda Cosmo Sport 110s 1967

Någon egen stil hade Mazda ännu inte utvecklat och därför lånades lite här och lite där när Cosmo 110S ritades. I taklinjen och sidopressningen kan man spåra influenser av första upplagan av Thunderbird medan det utdragna bakpartiet är tidigt sextiotalsdetroit. Modellen togs fram för att skapa publicitet om wankelmotorn och därför byggdes bara 1519 exemplar under fem år.

Efter lågseriebilen Cosmo 110S erbjöds wankelmotorn i Mazdas i ordinarie program men de vanliga bilköparna svek. Mazda RX-5 Cosmo togs därför fram 1975 som en unik wankelmodell. Egentligen var den baserad på samtida Mazda 929 men med mer amerikaniserad formgivning. Trots det eller kanske just därför misslyckades den på USA-marknaden och slutade säljas på export 1978. Den fick en facelift 1979 och levde vidare i Japan till 1981.

Den tredje generationens Mazda Cosmo fanns som både coupé och sedan och tillverkades 1981-1989. Den såldes enbart i Japan och var en variant med wankelmotor av den samtida 929, som för övrigt kallades Luce på hemmamarknaden. På bilden en sedan i tydlig USA-stil men varken den eller 929 med kolvmotor såldes i USA.

Cosmo av tredje generationen var en betydligt större bil än RX-5 och coupén mer lyxbil än sportbil. Wankelmotorn av typ 13B var densamma som i RX-5.

Eunos Cosmo var en stor och lyxig coupé tillverkad 1990-1995. Eunos var ett märke introducerat av Mazda för att motsvara Lexus hos Toyota men blev aldrig riktigt självständigt och såldes inte på export. Eunos Cosmo går till historien som den enda serietillverkade personbilen med trerotors wankelmotor. Varje kammare var på 654 cc. Motorn motsvarade därmed en kolvmotor på 3924 cc. Effekten var 280 hk DIN.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.