Nästa artikel
Grattis Triumph Acclaim!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Triumph Acclaim!

Publicerad 31 augusti 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny namnsdagsbil från Klassikerkalendern. Några mindre hågkomna än andra, en sådan bil är utan tvekan Triumph Acclaim. I människovärlden har förresten Arvid och Vidar namnsdag,grattis till er också!

I slutet av 1970-talet blev det allt tydligare att British Leyland behövde en samarbetspartner för att få fram en efterträdare till Triumph Dolomite och ledningen med John Edwardes i spetsen la ut krokar lite här och var, även hos Volvo!

Länge såg det ut att bli ett äktenskap mellan BL och brittiska delen av Chrysler Europe men allt rasade när det amerikanska moderbolaget sålde hela Chrysler Simca till Peugeot.

Istället blev det Honda som fick den äran, de hade en mellanklassare under utveckling som skulle passa BL bra och var intresserade av att komma in på Europamarknaden. Bilen hette Honda Ballade och den 26 december 1979 skrevs ett avtal mellan Honda och British Leyland om licenstillverkning av den nya bilen i England.

18 månader senare lanserades Triumph Acclaim, den skiljde sig endast ytterst marginellt från sin japanska systermodell och blev ett unikum i brittisk bilindustri vid denna tid eftersom den visade sig vara riktigt bra.

Acclaim blev inledningen på ett 15 år långt samarbete mellan Honda och BL/Austin-Rover, ett samarbete som avslutades när huvudägaren British Aerospace 1994 sålde sin del i företaget till BMW.

Acclaim tillverkades bara i tre år innan den ersattes av Rover 200-serien, också den en Hondakonstruktion. 133 000 exemplar byggdes totalt mellan 1981 och 1984 och Acclaim blev den sista bilen som bar Triumph-emblemet.

Omisskännligen en Honda…

…men det står Triumph på den.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.