Nästa artikel
Mercedes i en klass för sig
P-MÄRKT

Mercedes i en klass för sig

Publicerad 21 mars 2011 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Bilspanaren Tomas Åström har den här veckan siktat in sig på Mercedes största och lyxigaste. Vi snackar S-klass.

Ett par rundor i närliggande kvarter resulterade i inte mindre fyra Mercedes S-klass! Så idag blir det en jättespaning. S i modellbeteckningen har Mercedes använt sedan 50-talet men det var först 1972 som den började användas officiellt. Då debuterade den modell som kallas W116. S-klass är Mercedes flaggskepp och kallas av vissa för "världens bästa bil". Kvaliteten är hög och tekniken avancerad. Det är i S-klass innovationer först debuterar innan de kommer i billigare modeller.  

Begagnade lyxbilar var länge populära att privatimportera från Tyskland till Sverige, helt enkelt för att de var billigare där. Hur det är idag med privatimporten vet jag inte, men alla fyra bilar i detta inlägg är i alla fall importbilar!

Den vita är en 280 SE från 1983 och registrerades i Sverige första gången 1993. Denna modell, som kallas W126, ersatte W116 och tillverkades 1980-91. Det är en enägarbil (åtminstone i Sverige) med 37000 mil på mätaren. Gamla S-klass brukar kunna se ganska lyxiga ut trots många mil och framsmygande rost. Den här bilen lyckas inte riktigt med det konststycket och jag gissar att det beror på den kritvita färgen. För det första syns smuts och rost direkt och för det andra är passar lite dovare färger bättre på en lyxbil. Tycker jag, alltså.

Att dessa två S-klass har hamnat intill varandra är inte en slump då de har samma ägare. Den silverfärgade är en S320 från 1995 som kom till Sverige 1996. Modellen kallas W140 och tillverkades 1992-98. Jämfört med företrädaren ansåg många att den såg klumpig ut, nästan smaklös.

Efterträdaren W220 fick däremot positivare omdömen när den kom 1999. Mindre och med "lättare" design. Den blå bilen är en sådan, en S320 från 1999 som kom till Sverige 2001. Efterträdaren W221 kom 2006 och tillverkas än idag.

Slutligen har vi kommit till den gröna bilen som är kupéversion av W140. En CL 420 från 1995 som kom till Sverige 2002. Om W140 har en smaklös design så är i mina ögon kupéversionen inte bara smaklös utan rent av vulgär!

Från att ha varit nya åtråvärda lyxbilar går snart S-klassresan nedåt. Priserna sjunker snabbt på lyxmodeller överlag och det borde ju vara självklart att köpa en lyxmerca till fyndpris. Må vara att det kan bli ett extremt dyrt ägande på grund av avancerad teknik som kan börja krångla efter några år.

Det är på något sätt modigt att köra en halvgammal lyxmerca. Få kan ens tänka sig att bli sedda i en. Exempelvis kallas W116-modellen av vissa för Solvallamerca. Det bör inte tolkas positivt. (Jag hittade ingen W116 men det har däremot blogollegan Biltrafik gjort.) Om du skaffar en begagnad S-klass signalerar du inte bara att du är en smaklös person utan också att du är en skum typ som ägnar dig åt skumma saker. S-klassen är det självklara valet för diktatorer och maffialedare så varför ska du vara mycket bättre? Men om du står ut med att betraktas misstänksamt färdas du som kung!

Ett inlägg från: bilspanaren.blogspot.com

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.