Bild
Nästa artikel
Cisternfotografens Saab 95, Renault 4-jubileum & pumpgasare

Cisternfotografens Saab 95, Renault 4-jubileum & pumpgasare

avsnitt 68

En okänd fotograf i Saab Cars Magazine har till Claes Johanssons stora glädje trätt fram och Carl Legelius har varit i Frankrike och kört Renault 4. Claes har dessutom åkt taxi och så har vi fått vår första lyssnarfråga till Studio Klassikers telefonsvarare.

Är vissa bilar roligare att åka med i än att köra och tvärtom? Hur tänker pumpgasaren? Hur ska man renovera stolarna i en Fiat Jolly? Det är några av frågorna som ställs i Studio Klassiker denna gång. Om de får svar? Nja...

Tips, inlägg och funderingar som du vill dela med Studio Klassiker? Ring vår automatiska telefonsvarare 08-736 12 64!


Carl Legelius har varit i Frankrike för att fira jubilerande Renault 4. Han beskriver den som ”otroligt formglad” och får medhåll av Claes Johansson.

– Jag blir alltid så glad av den. Jag var länge misstänksam mot den modellen och tyckte den var ganska löjlig men så fick jag nöjet att köra en och blev helt omvänd. Den är så ärlig, allt funkar och är genomtänkt, säger han.

Med sitt plana golv drar Renault 4 nytta av sin framhjulsdrivna layout och en högre kaross gör att modellen inte behöver vara så lång.

– Och så den där växelspaken, den så kallade ”kryckan”. Mycket plats på golvet och ingen störande mittkonsol. Växellådan sitter framför motorn. Det är genialt!

Renault Classic i Frankrike har en imponerande samling med 850 bilar, men inget museum.

– Den hette från början Renault 3 och 4 beroende på antalet franska skattehästkrafter. Det var viktigt att den inte hette Renault 2 för att krocka med Citroën 2CV.

Cisternfotografens Saab 95. Läs mer i Saab Cars Magazine 2/2021.
Cisternfotografens Saab 95. Läs mer i Saab Cars Magazine 2/2021.
Agnellis Fiat Multipla i Jolly-utförande. Foto Staffan Erlandssson
Agnellis Fiat Multipla i Jolly-utförande. Foto Staffan Erlandssson
Carl till höger och Carl till vänster – olika roller och olika ansiktsuttryck... Bilen är en Renault 4 La Parisienne.
Carl till höger och Carl till vänster – olika roller och olika ansiktsuttryck... Bilen är en Renault 4 La Parisienne.
Så lyssnar du på Studio Klassiker
Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Medverkande i detta avsnitt är Claes Johansson och Carl Legelius.

Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

Saab Cars Magazine #2.2021

SVERIGES SAABTIDNING!

Ur innehållet:

Saabfestivalen 2022!

Det här behöver du veta för jubileumsfesten i Trollhättan. 

Saab 96 Grupp 3
Arg, snabb och rå. Stödföreningen gjorde alla rätt. 

Saab-O-Rama
Mysteriet med bakljusen från 92A löst?  

Ingen rök utan olja
Sliskiga på insidan, snygga på utsidan. Oljeburkarna.  

Saab 96 Sport 1964
Segrare i karamellodiktogrammisgalan. Vilken bil!  

Så många finns kvar!
Hård utskrotning av Saabar i Sverige. Det är nu du ska leta efter fina överlevare.  

Saab 92 och 95 husbil 
En historia så osannolik att den inte går att hitta på. Allt om Sveriges knasigaste Saabar.

När Gyllenhammar ville ha Saab 
Så nära var det att Volvo och Saab blev ett.

Projekt 92.019 
Inte mycket till golv i vår projektbil. Men det finns ju svets.  

Köp en Sonett II 
Tvåtakt eller V4. Hur mycket ska de kosta? 

Älskade Saab 90
Historien bakom det stora klippet + lågmilaren!

På drift i en Saab 95
Oändliga arbetsresor och anonyma industriområden. En kamera. En Saab 95.  

Äntligen gummimattor!
Nu nytillverkas den mest eftersökta reservdelen. Men hur många varianter fanns det egentligen?
 
Saab 900S – uppdatering
Först lagar Julle tankmätaren. Sedan byter han slutväxel. Steg för steg, rena äventyrsberättelsen.

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge.

Biffigaste Saaben – 9-7X
Släpp snacket om äkta Saab. Vem kan motstå en herre­jösses Corvettemotor och fyrhjulsdrift? 

Polisens alla Saabar
Från tvåtakt till sista 9-5:an – inklusive 95 och Saab-Lancia 600! Den svenska polisen älskade Saab! 

Maptun vässar Saab
Men de får också fart på blinkersen och kan det här med klassiska reservdelar. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.