Nästa artikel
Filminspelning och jubileumsbilar
PODCAST

Filminspelning och jubileumsbilar

Publicerad 25 januari 2021
I senaste avsnittet av Studio Klassiker är biltombolan fullmatad med jubilerande årsmodeller som sätter redaktionen på ett rejält kunskapsprov. Dessutom berättar Joakim Bergqvist om den berömda svenska motorn som fick nytt liv i Kina. Carl Legelius minns Volvon som var lika rolig som en Alfa Romeo. Och hur är det förresten att vara bilstatist på en filminspelning? Fredrik Nyblad har testat.

Fredrik Nyblad har lånat ut en av sina bilar till en inspelning av en tv-serie baserad på boken "Den osannolike mördaren som handlar om mordet på Olof Palme och den så kallade Skandiamannen.

– Det var otroligt fascinerande att vara på plats på Sveavägen och återskapa hur det såg ut 1986.

Nytt år innebär alltid nya bilar som fyller jämnt. I Klassikers Biltombola drar vi årtalet 1971, då Fiat 127 presenterades. Den fyller alltså 50 år i år.

– Den tyckte jag var både ful, tråkig och rostig. Men ju mer jag skrivit om småbilar har jag förstått vilken viktig bil och föregångare det här var till moderna småbilar med framhjulsdrift och tvärställda motor, säger Fredrik Nyblad.

– Den kom dessutom väldigt lägligt i samband med den stora oljekrisen. Fiat kunde leverera småbilar som drog lite bensin. Många bytte bort sin bränsleslukande bil mot en 127 eller 128 för att få lägre förbrukning, berättar Carl Legelius.

Han tar även upp Morris Marina som siktade direkt mot Ford och som också fyller 50.

– Den baserades i princip på Morris Minor som kom redan 1948. Men trots att den blivit hånad var det faktiskt en av få bilar som drog in pengar till British Leyland.

Enormt industriprojekt

Volvo 850 presenterades 1991 och Joakim  berättar att de allra första exemplaren hade några udda detaljer som inte hängde med särskilt länge, bland annat särskilda insugsrör och bärarmar i aluminium.

– Den har jag velat ha länge. Den första intressanta Volvon, även om jag nog kommer få många lyssnare emot mig. Ett av de dyraste industriprojekten någonsin i Sverige. De var så illa tvungna att utveckla både en ny motorfamilj och en ny modell samtidigt, säger Joakim Bergqvist.

– Jag kommer ihåg när jag körde den första gången, det var otroligt. Nästan som att Volvo plötsligt gjort en Alfa Romeo. Den styrde in fint och var rolig att växla, säger Carl Legelius.

Vi pratar också om hur Simon Templar i tv-serien Helgonet egentligen skulle ha kört Jaguar, men när ingen bil kunde levereras ställde Volvo upp med P1800, och att Renault 4CV utvecklades i lönndom under andra världskriget för att kunna börja säljas strax därefter.

Medverkande är Carl Legelius, Joakim Bergqvist och Fredrik Nyblad.

Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.