Nästa artikel
Miljöfarligt avfall eller renoveringsobjekt, Honda NSX & utomkroppslig annonsupplevelse
avsnitt 64

Miljöfarligt avfall eller renoveringsobjekt, Honda NSX & utomkroppslig annonsupplevelse

Publicerad 27 oktober 2021 (uppdaterad 19 november 2021)
Vad gör man när myndigheterna kategoriserar ens bil som avfall? Björn Meyer reder ut turerna kring frågan som nu nått ända upp till riksdagsnivå. Fredrik Nyblad blir omkörd av en kändis i innerfilen och Claes Johansson berättar lite om nästa nummer av Saab Cars Magazine. Alla låtsas lyssna när Carl Legelius berättar om en enligt honom mycket speciell Blocketspaning. Dessutom en åktur i Honda NSX!

Flera bilentusiaster har köpt renoveringsobjekt på distans, men när de ska importeras klassas de i vissa fall som miljöfarligt avfall, och fallen har hamnat i domstol. Det är en fråga som engagerat många – nu även politiker.

– Det rör sig nog inte om illvilja utan om okunskap. Det kanske viktigaste är att detta nu tagits upp i riksdagen, miljöministern fick vass kritik, och det är inte längre bara entusiaster och småfirmor som engagerar sig, säger Björn Meyer som grävt djupare i detta.

Han har några tydliga råd till den som vill importera ett renoveringsobjekt.

– Jag tycker inte man ska undvika att göra det, men man ska se till att ha väldigt bra på fötterna om hur köpet gått till. Spara kvittot och beskrivningen på bilen. Transporten är också viktig – bilen ska se bra ut när den kommer till Tullverket.

”En milstolpe”

Carl Legelius har fått en provtur i ovanliga och exotiska Honda NSX.

– Den är en milstolpe eftersom den är Japans första supersportbil med mittmotor. På 1980-talet var ju Honda framgångsrika i Formel 1 men kunde inte matcha det med bilar som såldes till kunder, säger ägaren Calle Berntsson.

Helt färdigutvecklad var bilen 1989. Målsättningen var att sätta Ferrari på plats.

– Det får jag nog säga att de lyckades med. Den är en riktig ingenjörsdröm med fantastisk detaljrikedom.

Klassiker 9/2021 – köp i butik eller beställ hem!


Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!

Ögonblicket Duett med budskap

Det är inte utan att det börjar kurra i magen när Stads-hotellets Volvo kommer rullande. Ring så lagar vi! 

Honda NSX 1991
Japans Ferrari-utmanare är en mångfacetterad och svårfångad existens. Vi kör ett av få svensksålda exemplar. 

Broschyren Chevrolet 1955
Mer än en broschyr – guiden till Chevrolets nya modeller var ett säljredskap som inte skulle lämna bilhallen.

Automobilia Nyckelpersoner
Små figurer som skulle personifiera stora anonyma företag – Mats Älfvåg tittar på uttrycksfulla nyckelringar. 

Återförenade Ewy & PV 544 Sport
Motorsportlegenden Ewy Rosqvist återser sin gamla rally-Volvo efter sextio år – vilket fantastiskt möte!

Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Schwung i linjerna och ett praktiskt lastutrymme – kombin från Köln kombinerade form och funktion.

Frukostklubben Ljusdal
Träffsugna entusiaster kom från hela landet för att vara med när Hälsinglands Fordonshistoriker höll morgonmöte!

Steyr-Puch 700 C 1968
Italiensk stationsvagn med österrikisk krydda och kraft. Vem behöver egentligen mer än så här.   

Range Rovern sätts på prov
Med tomt släp och full tank blir möjligheterna kanske lite väl stora. Lord GNU sätts i arbete efter helrenoveringen.

Gasoline Revival
Vem hade anat att Sveriges bästa träffplats ligger i Gränges-berg? En tradition är inledd!

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

Våra Klassiker
Fredrik lär av sina misstag och köper en röd Volvo 360 istället för den vita som aldrig gick. Patient 106 startar! 

Läsarnas Klassiker
Joakim finner kraft i en BMW med V8, Thomas tappar aldrig greppet i sin fyrhjulsdrivna Fiat Panda. 

Fixa själv Renovering av Volvo B18
Inget lämnas åt slumpen när Christer Eriksson ska ge helgonförklarad motor nytt liv. 

Guru Mopedrenovering.se
Sakkunskap, affärssinne och organisation – absolut. Men främst handlar det om ofiltrerad mopedentusiasm! 

Renoveringen Borgward Isabella 1958
I femtio år stod pappa Unos gamla bil på logen och väntade. Nu är den på rull igen – med själen i behåll!

Dessutom Klassikervärlden, Klassikerbörsen, Fluff och allt det andra som gör att det inte är vettigt att missa ett enda nummer av Klassiker.
Lyssna på Studio Klassiker
Medverkande är Fredrik Nyblad, Björn Meyer, Claes Johansson och Carl Legelius.

Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Beviset: Två identiska Volvo 744 till salu exakt samtidigt. Universum skakar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.