Nästa artikel
För 110 år sedan i Indianapolis
racing

För 110 år sedan i Indianapolis

Publicerad 26 september 2021 (uppdaterad 26 september 2021)
Den 30:e maj 1911 stod hela 40 ekipage på startlinjen för det första Indy 500 loppet - men då kallades det International 500-Mile Sweepstakes Race.
Indianpolis Motor Speedway byggdes 1909 och den första tävlingen gick av stapeln där redan innan banan var klar.

Carl M . Fischer var aktören som låg bakom motorbanan och 1911 beslutade han sig för att ordna en tävling i stor skala - International 500-Mile Sweepstakes Race skulle bli någonting helt nytt, något annorlunda och grandiost.

Denan tävling var på flera sätt nyskapande och kan sägas satt grunden för hur all motorsport bedrivs än idag 

Till exempel användes för första gången en 'pace car'  på en tävling. Det var en Stoddard-Dayton som här ses under en provkörning av banan.
Träning, kvalkörning, pole position och allt annat som är bekant än idag ingick i det första Indy-loppet.
Kvalet bestod i att man skulle uppmätt en genomsnittsfart på 120km/h över en kvatsmils - 402 meters distans på raksträckan.
Några av förarna.  Från vänster Bob Burman, Louis Disbrow, Jack Tower och Joe Grennon. Mer kända namn i startfältet var bröderna Louis och Arthur Chevrolet

Det första Indy-loppet var ingen helamerikansk föreställning.
Chevroletbröderna var fortfarande schweiziska medborgare, Ralph DePalma tävlade under italienskt flagg, och så återfanns en norsk immigrant i startfältet - Gil Andersen. 

Han slutade på elfte plats med sin Stutz. Det innebar näst sista placering då bara tolv av de fyrtio ekipagen fullföljde loppet. 500 miles runt indybanan tog runt 7 timmar då - idag tar det drygt 3 timmar.

Gil Andersen vid sin Stutz

I övrigt känns upplägg och organisation välbekant från dagens tävlingar - om än i lite primitivande form. Så här såg det ut i depån 1911.
Läkare, sjuksköterskor och ambulans fanns på plats likaså ett komplett medical center.

Då liksom nu hade pressen tillgång till egna speciella 'official press cars'.
Sex timmar och 42 minuter efter start stod Ray Harroun som segrare i det först Indy 500-loppet. 

Ray var ingenjör hos Marmon och hade utvercklat bilen som kallades Wasp för detta event.

Vad som var speciellt med Harroun och bilen var att han körde solo utan färdmekaniker som annars var brukligt vid denna tid.
Mekanikers huvudsakliga uppgift när det inte gällde att fixa bilen i depån var att hålla utkik efter medtävlande bakåt. Men Ray hade försett bilen med en speciell finess som ingen hade sett tidigare - en backspegel!

 
Ray Harroun innehar än idag ett särskilt rekord i Indys historia. Han kvalade dåligt och hade startplats 28 i fältet.
Än idag har ingen förare kört upp från en plats så långt ner och vunnit ett lopp på Indianapolis Motor speedway.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.