Bild
Nästa artikel
Alp-Fiat!

Alp-Fiat!

Reportage

Med italiensk kostym och ett österrikiskt hjärta stort nog att orka upp längs alpvägar tillverkade Steyr-Puch sina versioner av Fiat 500. Några hittade faktiskt till Sverige.

Alp-Fiat!

Som många andra fordonstillverkare var grunden för Steyr vapentillverkning. På 1920-talet började man tillverka personbilar och på 1930-talet fusionerades företaget med Austro-Daimler och Puch. Efter andra världskriget koncentrerades fordonstillverkningen till bussar och lastbilar. När personbilstillverkningen kom i gång igen 1954 var det med licenstillverkade Fiat. Redan 1957, samma år som tillverkningen av Fiat 500 startade i Italien, kom även Steyr-Puch i gång med sin produktion. År 1960 när den 21,5 cm längre Fiat 500 Giardiniera började tillverkas så kom också motsvarande Steyr-Puch kallad 700.
 

Alp-Fiat!

Medan Fiat 500 Giardiniera hade en 0,5 liter stor tvåcylindrig radmotor på 18 hk så använde Steyr-Puch sin egentillverkade drivlina. Den 0,64 liter stora två-cylindriga boxermotorn gav 25 hk. Samma motor fanns också i Steyr-Puchs lilla fyrhjulsdrivna militärfordon Haflinger. I sin arsenal hade man också en 0,66 liter stor motor på 27 hk som satt i toppversionen 650 TR vilken i alla fall kunde utmana Mini Cooper i fråga om prestanda.
 

Alp-Fiat!

Medan den något större Fiat 600 licenstillverkades i en rad länder runt om i världen så var Steyr-Puch nästan helt ensam om att göra 500 och 500 Giardiniera. Avtalet med Fiat hade restriktioner för export men Steyr-Puchs bilar hittade ändå till bland annat Tyskland, Ungern, Finland och Sverige.
 

Alp-Fiat!

”Försök har gjorts att introducera bilarna i Sverige men med föga framgång” stod det i Stora Bilboken. Registreringstatistiken för 1968 visar att 40 stycken Steyr-Puch såldes här, av dem ska åtta ha varit 700 C. Det var också sista årsmodellen för 700 C och de två följande åren såldes totalt fyra Steyr-Puch i Sverige.
 

Alp-Fiat!

Nicklas Sansoni i Nykvarn äger inte mindre än två svensksålda Steyr-Puch! I Klassiker nr 9/2021 berättar vi om hans Steyr-Puch 700 C 1968.
 

Nytt supernummer!

Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!
Taggar: Reportage, Steyr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.