Nästa artikel
Barényis bilar
design

Barényis bilar

Publicerad 23 juni 2020
Ferdinand Porsche, Hans Ledwinka, Alec Issigonis - alla är dom välkända namn i bilvärden. Ingenjörer och visionärer som skapat milstolpar och satt nya standarder för framtida bilar. Men minst lika viktig var Bela Barényi.
Han föddes i Hirtenberg utanför Wien 1907 när det fortfarande hette Österrikiska-Ungerska imperiet. Redan som 19-åring var han klar med sin ingenjörsutbildning med fokus på mekanik och elektricitet vid Wiens universitet. Och det var inga problem för den unge talangfulle ingenjören att få jobb. 
Det är mitten av 20-talet och bilen har gått från att vara en relativt klumpig tingest med mycket hästdrosketänk kvar, till en mer sofistikerad och utkristalliserad helhet.
Bilen utvecklades snabbt, och det behövdes utvecklare att göra det. Barényi kom först till Austro-Daimler, Steyr och sedan en period hos Adler.

Hans visioner var både storslagna men även praktiska. Han började tidigt granska bilars säkerhet - eller brist på den, och hur man skulle kunna bygga säkrare bilar i framtiden. Han ritade en slags folkvagn redan 1925, som var slående lik den som Ferdinand Porsche tog fram tio år senare. Det handlade inte om att plagiera, utan att man hade samma tankebanor.

Hans ritningar väckte uppmärksamhet och då det var dags att säga adjö till Adler kallade Mercedes-Benz.
Doktor Wilhelm Hasper i Mercedes styrelse var nyfiken på vad den unge mannen med det ungerska namnet hade för idéer. Barényi började med att förklara hur en bil egentligen skulle byggas. Från hur styrningnen skulle fungera, chassit göras bättre, karossens form och dess struktur måste göras på helt nytt sätt för att göra bilarna tryggare för de resande.

Han talade i princip om att ni bygger dåliga, farliga bilar på fel sätt - Hasper anställde honom direkt! 
Inte bara det, han utsågs till chef för vad som kan kallas för en förstudieavdelning - utveckling som skulle göras innan den egentliga utvecklingsavdelningen. Idag skulle man kanske kalla det för en tankesmedja. 

Nu fick Barényi i princip fria händer att göra det han drömt om, se till att bilar blev säkra, och få hela bilindustrin att ändra riktning.

Sedan kom kriget, och det tog ett bra tag innan Mercedes-Benz kom ifatt med helt nya modeller. Men 1953 kom den första moderna Mercedesen - W120, eler bullmercan som vi kallade den här.  Och den var till stor del Barényis verk. 
Nu hade man en modern självbärande kaross, men inte bara det. Coupén var byggd som en egen cell som var kraftig och rigid i alla riktningar. Man hade ett stort bagage, inte bara för utrymmets skull, utan för att fram och bakparti som var byggt lite klenare skulle absorbera krockvåldet, den skulle även tåla hårda smällar i sidan.  Deformationszoner var någontin Barényi hade arbetat på redan under 30-talet.   Styrningen hade förfinats och gjorts mer exakt. Största möjliga bromsar med direktverkan, en stabil hjulupphängning som fungerade lika bra i höga farter som på dåliga vägar.

Bela Barényi var en av de viktigaste personer som många har att tacka livet för de senaste 75 åren - uppfinnaren av det som idag kallas passiv säkerhet.

Och uppfinna, det fortsatte han göra i rask takt under de 32 åren han var - skall vi säga säkerhetschef på Mercedes-Benz.  Över 1200 patent med bland annat saker som kollapsibel rattstång, deformationszoner och hundratals detaljer som senare blev standard i alla bilar.
Han tänkte också mycket på yttre säkerhet, på oskyddade trafikanter och hur bilar skulle kunna göras lite snällare för stackare som blev påkörda. Mercedes W113, altså Pagodan hade en del av Baényis filosofi runt detta implementerad. 

Krocktester hade förvisso förekommit genom åren, Men inte på sådant rigoriöst sätt som hos Mercedes-Benz, nej inte bara köra bilar i en mur utan även analysera noggrannt, förbättra och ta lärdom av resultaten.
Alla moderna krocksäkerhetstester och dess utveckling mot säkrare bilar, allt sådant och arbetet runtomkring det, allt är en förlängning av Bela Barényis visioner från trettiotalet.







 

K55 - ett mer skojprojekt med inte så mycket säkerhetstänk. Den här kulbilen skapade Barényi tillsammans med Paul Bracq i slutet av femtiotalet.

Hur en 'Volkswagen' skulle se ut - 1925!

Design för Austro-Daimler 1934

1939 hos Adler och ett par modeller där man ser att fokus ligger på hur coupén skall utformas

Barényis 'egna' bil, bullmercan, med en konstruktion som satte standard för hur bilar skulle byggas - och kom att byggas under många år.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.