Nästa artikel
Heuliezhyllning
svar på nöten

Heuliezhyllning

Publicerad 23 februari 2014 (uppdaterad 23 februari 2014)
Såklart det var en Citroën BX break i födslovåndor, hos förlossningsavdelningen hos Heuliez.
Heuliez är lite av en doldis i sammanhanget,  genom åren har dom visat upp en rad specialbilar, såsom Peugeotlimousiner och hottade Renault femmor. Men basen i produktionen var främst reguljära modeller främst åt Citroën. Här byggdes de sista årsmodellerna av CX break, likaså är alla XM, Xantia och BX kombis gjorda i Heuliez domäner i Cerizay.

Men deras historia sträcker sig ganska långt tillbaka i tiden, grundat redan 1920 av Adolphe Heuliez, som främst byggde hästkärror, 1925 kom den första karossen för en automobil, baserad på en Peugeot.  
Under åren specialiserade man sig på specialbilar, allt från kommersiella fordon som ambulanser och busskarosser och rena dragplåster för utställningar och mässor. Och så småningom serietillverkningar av lite udda modeller från andra tillverkare, vid sidan av Citroënkombis har det även rullat ut andra Cittror, alla Visa Mille Pistes och Chronosvarianterna byggdes hos Heuliez, likaså den udda BX 4TC. Inte bara Cittror, utan här gjordes även Peugeot 206CC modell och Opel Tigra Twin top.  Heuliez var en ganska stor doldis, de sista 25 åren har närmare en halv miljon fordon rullat ut härifrån. Men varför det hela är skrivet i imperfekt beror på att sedan den sista oktober 2013 upphörde Heuliez helt och hållet efter ett par års finansiella problem efter att Tigra Twin top och 206CC lades ned.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.