Nästa artikel
Citroën med snurr
wankelmodigt

Citroën med snurr

Publicerad 20 april 2021
I slutet av sextiotalet var den nya Wankelmotorn framtidens motor - Citroën hoppade tidigt på tåget.
NSU var pionjärer på Wankeltekniken och 1967 bildade man Comotor tillsammans med Citroën.
Dom skulle utveckla wankelmotorer för kommande Citroënmodeller - visionerna var stora.

Men först måste den provas ut grundligt, och för det ändamålet byggde man den egendomliga M35.

Det brukar felaktigt sägas att M35 var en ombyggd AMI8 - men det är en helt annan bil. Framskärmarna är det enda de har gemensamt.
M35 fick också gashydraulisk fjädring - motorn var inte det enda som skule provas ut. 

Planen var att tillverka en serie på 500 bilar och uppdraget att göra karosserna gick till Heuliez. Dom var vana vid konstiga order från Citroën vid det här laget.


 
Vad man skapade var en serietillverkad prototyp. M35 skulle inte säljas, utan provköras under en period av trogna Citroënkunder.
M35 gick i produktion 1969 och fram till 1971 byggde man 267 bilar - så målet på 500 blev det inget av.

Dock verkar Heuliez ändå presterat 500 karosser, men vart dom resterande i så fall tagit vägen är aldrig utrett.

Ala bilarna försågs med text på skärmar och dekal på bakrutan. På skärmarna angavs vilket nummer i serien bilen var.
I bakrutan stod det ungefär översatt: Den här Citroën M35 prototypen med rotationsmotor är på långtest av en Citroënkund.

 

 
Motorn var en enskivig wankel på 995cc.  Den gav 49 hästkrafter och kunde knuffa upp M35 i drygt 140km/h. 0-100 gick på drygt 19 sekunder. Det låter inte så fort men det var ändå 10 sekunder snabbare än en AMI8.

Ur M35 kom det flera saker - Motorn utvecklades vidare till en tvåskivig som hamande i GS Birotor. Man hade till och med planer på en treskivig motor till den kommande CX.
Till GS kom också växellådan och hydrauliken. En del andra element användes på Projet Y -  som senare blev Oltcit/Citroën Axel

 
Bilarna då - vart tog dom vägen? 
Planen var att efter kunderna fått prova och utvärdera dom en period skulle dom tillbaks till Citroën för att skrotas.

Men fransmän är inte alltid villiga att göra som dom blir tillsagda. Långt ifrån alla lämnades tillbaka, många verkar gömts undan av sina fodervärdar.

Idag är fortfarande 89 stycken M35 kvar ute på vift!

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.