Nästa artikel
Crayfords konverteringar
ombyggt

Crayfords konverteringar

Publicerad 20 juli 2019
Crayford började i ett litet garage lånat av en svåger, till att bli ledande i att bygga cabrioleter och stationsvagnar på allehanda modeller under flera decennier.
David McMullan och Jeff Smith arbetade tillsammans hos Trojan, där man satte ihop Heinkel minibilar och Lambrettaskooters för Storbritanniens marknad.  Där kom dom även bli involverade i sportbilsprojektet Elva Courier.

På kvällstid ägnade dom sig åt ett eget projekt, det började med en Mini, som skulle bli cabriolet. I ett lånat garage stod den första Minicabrioleten klar 1961. 
Men det dröjde ända till 1963 inan dom annonserade offentligt att dom kunde omvandla din hundkoja till en öppen bil. Priset för ombyggnades var 129 pund. Nu slutade dom sina jobb hos Trojan och satsade fullt på sin egen business. Startkapitalet var 20 pund var plus 40 lånade från banken... 

Minicabrioleten blev en succé, hela 16 försäljningställen sattes upp och saluförde den, och det blev till och med licenstillverkning utlokaliserad till Australien.  1964 gav man sig på lite större bilar, Ford Cortina och Corsair till exempel.  1965 blev dom tillfrågade av Heinz, som skulle ha en tävling. Dom skulle lotta ut 57 specialbyggda bilar, valet föll på Wolseley Hornet, som ju var en mini med skuff.  Detta gav både PR och klirr i kassan för lilla tvåmansföretaget Crayford.

1969 kom Ford Capri och den kudne man inte låta vara orörd, Ford hade funderat på en cabriolet, och Crayford byggde den, men ansågs för dyr för serieproduktion.  Dock kom många privatkunder att vända sig till Crayford med sina Capris.  Dessutom visade man upp 'Exterminator' en Capri med Ford Mustangs 302" V8. Ett trettiotal skall ha gjorts av dessa. Senare kom en Escort Exterminator, men där nöjde man sig med en V6 motor istället.
Det här året började man även bygga kombibilar Mercedes-Benz.

1971 satte man även upp en filial i Sydafrika, där det både byggdes bilar, och man hade agentur för Polecat ATV-maskiner.

1973 expanderade man även i Europa med tillverkning i Västtyskland främst på tyskbyggda Fordmodeller.

Mercedes kombibilar blev rätt populära trots de var dyra, 1974 gav man sig på den stora S-klass, och det var på order från Mercedes-Benz själva. Drygt 15 exemplar av jättelyxkombin gjordes, både i England, och på licens av Hoopers of Detroit i USA.

Men runt 1980 hann marknaden ikapp Crayford. På Birmingham motor show visade man upp en Volkswagen Scirocco med elmanövrerat tak och allt. Man hade till och med tryckt upp 1000 broschyrer. Prislappen låg på 9500 pund, men dråpslaget stod i montern mittemot. Volkswagens egna nya Golf cabriolet, för drygt halva priset... 

Men Crayford levde vidare, 1981 gjorde man Ford Fiesta Fly, som man sedan sålde rättigheterna till, vid sidan av hade man agenturern för lilla minimotorcykeln Puma, som kunde packas i en väska! och ATV:n Argocat,  ett litet amphibiefordon
Bilbyggandet var dock inte helt utdött, man gjorde fortfarande specialjobb på beställning, vilket fortfarande var luckurativt även om man inte hade några egna reguljära modeller längre. 

1985 omkommer Jeff Smith i en motorcykelolycka, David driver Crayford vidare med både specialbilar och Argocats. 1987 går David i pension och säljer Crayford till två andra David. David Butlion och David Connold, båda högt uppsatta inom GM:s lastbilsdivision i Luton. 
Dom gör bland annat den spektakulära Leyland Roadtrainlastbilen som cabriolet för Leylands PR-avdelning. 1989 dyker Crayford upp igen i bilvärden med Merak, en sportbil som påminde om men var numret större än Super Seven, det byggdes bara fem stycken och sen tog pengarna slut. 

Nu köptes 25% av det havererade bolaget upp av Alan Brooks, som drev ATV-agenturen vidare med David Connold, men fick sälja av stora delar av agenturen för bland annat Polaris för att betala tillbaka bankerna. 1994 flyttade man tekniskt sett ihop med JCB, i deras domäner i Berkeley, Crayfords ursprungliga fabrik i Westerham förföll och revs 1996. 

Nu heter man Crayford Special Equipment LTd, men vid sidan av det kom det 1999 att dyka upp ett Crayford till. David McMullans son Sean sätter upp en bilverkstad i Los Angeles, en märkesverkstad för Mercedes, BMW och Porsche. Den verskstaden upphörde dock redan 2006. 

Det var länge sen Crayfords namn var världsberömt i bilvärlden, men dom lever och frodas än idag.  Man säljer terrängfordon, ATV:er och har en stark marindivision med båtmotorer med mera, samt har en hel del andra bollar i luften.





 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.