Nästa artikel
Drömazonen
Volvo Amazon Cabriolet

Drömazonen

Publicerad 29 november 2007 (uppdaterad 15 oktober 2013)
Cuone byggde fyra cabrioleter på Amazonen. Guy Vermant har en av dem. Eller rättare sagt en replika byggd med delar från en av dem.

Klassiker åkte till Belgien för att få smaka på känslan i en taklös
Amazon. Den vita bilen ägs av Volvohandlaren i tredje generation Guy
Vermant.



- Jacques Coune hade en karosseriverkstad i Bryssel, berättar Guy. Han
byggde om redan exklusiva bilar för förmögna klienter som inte ville ha
sina Aston-Martin, Bentley, Jaguar eller vad det nu var fråga om i rent
standardutförande.



Coune var också importör av Abarth och Iso Rivolta. Däremot var han
inte som vissa källor säger återförsäljare av Volvo. Det var en ren
kupp från hans sida att få sitt ombygge infört under Volvos rubrik i
1963 års Genèvekatalog.



Counes anställda var skickliga yrkesmän från Italien som arbetat hos
berömda italienska bilskräddare. När Amazon kom med två dörrar såg
Jacques Coune möjligheten att konvertera den till en cabriolet.



Han hade tänkt sig en mindre serietillverkning på 25 stycken men det
blev bara fyra exemplar. Rykten om ett femte exemplar har dementerats
av Jacques Coune själv, som också berättat att det tog 450 timmar att
bygga om en Amazon till cabriolet.



Allt arbete gjordes för hand. Förstärkningar lades på bottenplattan och
trösklarna höjdes vilket medförde att dörrarna måste modifieras,
Framskärmarna svetsades fast och vindrutestolparna förstärktes också.
Först när alla förstärkningar var på plats kapades taket bort. Nya
sidorutor skars till och gjordes helt nedsänkbara. Inredningen kläddes
i svart eller bordeauxrött läder. De färdiga bilarna, som alla
lackerades vita, såldes till ett pris som var nästan 50 procent högre
än standardvagnens.



Av de fyra cabrioleter som tillverkades finns två kända kvar, den gråa
bilen känd från Retromobile och en blå bil som i dåligt skick står hos
en bilhandlare i Tyskland. Av de övriga två blev den ena vrak efter en
brand i en verkstad i Berlin där den stod för renovering någon gång på
1980-talet.



Vart den fjärde bilen tagit vägen är inte känt, möjligen är den
skrotad. Coune byggde också en tvåsitsig Amazon roadster i ett exemplar
till en av sina vänner. Den var mycket elegant med ett sänkt bakparti
över det till framstolarna förlängda bagageutrymmet. Den bilen
skrotades tyvärr redan på 1970-talet efter en olycka.



Men vilken är då din bil frågar vi Guy, som svarar att hans bil är en
en replika byggd i Tyskland på basis av en Amazon av 1970 års modell
och med vitala delar räddade från det exemplar som brann i Berlin.



- Jag köpte den när den annonserades ut 1998 i en tysk tidning,
fortsätter Guy. Det var en advokat i Berlin som hade ägt den som brann
och han hade låtit bygga den här replikan som ersättning. I annonsen
hävdades att ombyggnaden skett enligt Counes originalritningar men dem
har advokaten trots löfte aldrig lämnat ifrån sig.



Guys bil är omsorgsfullt ombyggd precis som originalet. Guy menar att
den har bättre finish än dem som Coune byggde men det är ändå bara en
replika. Guy säger att han överväger två alternativ.



Det ena är att göra bilen till verklig replika och ändra inredning,
grill och andra detaljer till 1963 års utförande så att den
överensstämmer helt med dem Coune byggde. Det andra är att försöka köpa
det blå exemplaret i Tyskland och helrenovera det till originalskick.
Han har inte bestämt sig hur han skall gå vidare.



Läs hela artikeln i Klassiker 8/2007!

Guy Vermant sparar på gamla Volvo. Och handlar med nya.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.