Märsta Torg – måste vara tidigt 1960-tal.

Nästa artikel
Esso: Tätt i Märsta
Mackar att minnas

Esso: Tätt i Märsta

Publicerad 14 februari 2014

Märsta Torg – måste vara tidigt 1960-tal.

Hur gammal kan en folkvagn bli och hur tätt kan man placera Esso-mackar? Tusen vise kan som bekant inte svara på en dåres frågor.
I min barndom var klistermärken från Esso de vanligaste. Vi hade ju en Esso-mack i Rosersberg, en i Sigtuna och däremellan fanns det två i Märsta.
 
Den ena låg vid Märsta torg vilket helt enkelt var planen framför den gamla gästgivaregården kring vilken samhället vuxit fram. Den något större stationen låg ute vid E4, eller gamla Riks 13 som många ännu sade.
 
Under dessa år arbetade sig den fyrfiliga motorvägen så sakteliga norrut från Stockholm och i mitten av 1960-talet hade man nått Märsta. Där fick man ännu svänga av nedför den för de gamla gästgivarehästarna så plågsamma Pinbacken och just där man passerade för att komma till den gamla slingrande landsvägen mot Uppsala uppförde Svenska Esso en ny medelstor station.
 
Och vilka valmöjligheter! Inte bara 94 oktans Regular, 97 oktans Plus och 100 oktans Extra – man kunde även välja mellan betjäning och självbetjäning.
 
Inte är det konstigt att leksaksbilar från danska Tekno var så populära på 1960-talet. De gjorde ju just de bilar man såg på riktigt – folkvagn, Volvo PV och Tele-Transit. Men det är klart, Vauxhall Viva HB tillverkade vare sig Tekno eller någon annan leksaksfabrik.
 
I dessa mackdödens yttersta dagar ligger det faktiskt fortfarande en livs levande Statoil-mack på platsen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.