Bild
Nästa artikel
Ewy träffar sin PV

Ewy träffar sin PV

Reportage

Ewy Rosqvist-von Korff blev en världskändis när hon 1962 vann det argentinska maratonrallyt Gran Premio i sin Mercedes. Säsongen det året inleddes dock i en Volvo PV och nu har den gamla tävlingsbilen återförenats med flerfaldige Europamästarinnan.

På Rétromobile-mässan 2018 rönte en Volvo PV 544 Sport stor uppmärksamhet. På den bulliga huven satt en plåtskylt från Rallye Monte-Carlo 1962 och på dörrarna stod startnumret 340. Med andra ord var detta den sista Volvo som rallyesset Ewy Rosqvist-von Korff tävlade med innan hon värvades till Mercedes-Benz.

Peter Kappeler köpte bilen på auktion och har kört över 200 mil från hemmet i Schweiz för att få visa upp den nyrenoverade PV:n för Ewy.
 

Ewy träffar sin PV

– Det har hänt lite sedan auktionen, berättar Peter och skakar på huvudet. Den var mycket dålig undertill men nu är den äntligen helt återställd.

Ewy tar några steg runt sin gamla tjänstevagn. 

– Det var många år sedan jag körde PV, säger Ewy, och fortsätter: Bromsarna var dåliga i de branta backarna kring Monte-Carlo.

Trots sin aktningsvärda ålder på 92 år är Ewy fortfarande mycket pigg och växlar ledigt mellan svenska, engelska och tyska. 
 

Från vänster: Ewy Rosqvist-von Korff, Peter Kappeler och kände kartläsaren Hans Sylvan som hjälpte till att göra återföreningen möjlig.
Från vänster: Ewy Rosqvist-von Korff, Peter Kappeler och kände kartläsaren Hans Sylvan som hjälpte till att göra återföreningen möjlig.

PV:ns nuvarande ägare Peter Kappeler har en bakgrund från affärsvärlden och har en liten men allt annat än dålig samling. Äldst är en Aston Martin LM 2/4 från 1934. Den ägdes tidigare av en viss Nick Mason, trummisen i Pink Floyd. Med LM 2/4 har han bland annat ställt upp i Grand Prix Historique i Monaco och Le Mans Classic. Till Goodwood Revival brukar han ta sin Aston Martin DB2 från 1952.
 

Ewy träffar sin PV

– Jag har alltid varit fascinerad av Ewy och hennes framgångar. PV är perfekt och nästa år ska jag ställa upp i Monte-Carlo Historique, säger han.

Då är det dessutom 60-årsjubileum för tävlingen. Gasar han friskt så kanske…

– Men kom ihåg vad jag sa om bromsarna bara!, påminner Ewy.
 

Ewy träffar sin PV

Ett längre reportage om Ewy Rosqvist-von Korff och hennes gamla tävlings-PV finns i Klassiker nr 9/21. I butik fram till den 24 november men varför inte göra det bekvämt för dig och beställa den här nedan så kommer den hem i brevlådan.
 

Klassiker 9.2021


Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!

Ögonblicket Duett med budskap

Det är inte utan att det börjar kurra i magen när Stads-hotellets Volvo kommer rullande. Ring så lagar vi! 

Honda NSX 1991
Japans Ferrari-utmanare är en mångfacetterad och svårfångad existens. Vi kör ett av få svensksålda exemplar. 

Broschyren Chevrolet 1955
Mer än en broschyr – guiden till Chevrolets nya modeller var ett säljredskap som inte skulle lämna bilhallen.

Automobilia Nyckelpersoner
Små figurer som skulle personifiera stora anonyma företag – Mats Älfvåg tittar på uttrycksfulla nyckelringar. 

Återförenade Ewy & PV 544 Sport
Motorsportlegenden Ewy Rosqvist återser sin gamla rally-Volvo efter sextio år – vilket fantastiskt möte!

Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Schwung i linjerna och ett praktiskt lastutrymme – kombin från Köln kombinerade form och funktion.

Frukostklubben Ljusdal
Träffsugna entusiaster kom från hela landet för att vara med när Hälsinglands Fordonshistoriker höll morgonmöte!

Steyr-Puch 700 C 1968
Italiensk stationsvagn med österrikisk krydda och kraft. Vem behöver egentligen mer än så här.   

Range Rovern sätts på prov
Med tomt släp och full tank blir möjligheterna kanske lite väl stora. Lord GNU sätts i arbete efter helrenoveringen.

Gasoline Revival
Vem hade anat att Sveriges bästa träffplats ligger i Gränges-berg? En tradition är inledd!

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

Våra Klassiker
Fredrik lär av sina misstag och köper en röd Volvo 360 istället för den vita som aldrig gick. Patient 106 startar! 

Läsarnas Klassiker
Joakim finner kraft i en BMW med V8, Thomas tappar aldrig greppet i sin fyrhjulsdrivna Fiat Panda. 

Fixa själv Renovering av Volvo B18
Inget lämnas åt slumpen när Christer Eriksson ska ge helgonförklarad motor nytt liv. 

Guru Mopedrenovering.se
Sakkunskap, affärssinne och organisation – absolut. Men främst handlar det om ofiltrerad mopedentusiasm! 

Renoveringen Borgward Isabella 1958
I femtio år stod pappa Unos gamla bil på logen och väntade. Nu är den på rull igen – med själen i behåll!

Dessutom Klassikervärlden, Klassikerbörsen, Fluff och allt det andra som gör att det inte är vettigt att missa ett enda nummer av Klassiker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.