Nästa artikel
Ford Corcel
Svar på nöten

Ford Corcel

Publicerad 8 juni 2014
En Ford som egentligen var en Renault, från Willys
Söder om ekvatorn har det ibland varit lite rörigt i släktträdet av bilmodeller och tillverkare.  I Brasilien hade Willlys-Overland kontrakt på att licensbygga Renault. Under senare delen av sextiotalet var tanken att ersätta den ålderstigna Dauphinen med Renault 12.  Men 1966 sålde Willys do Brasil hela  organisationen till Ford, så när den nya Renault 12 kom ut 1968, hade den bytt namn och utseende och presenterades som Ford Corcel.  

1968 kom alltså den nya Corcel ut och blev en storsäljare, ett tag. Ganska snabbt uppdagagdes en hel del grava kvalitetsproblem. Från 1970 skärptes detta något och 1971 var Corcel brasiliens storsäljare igen. Nu hade man även kompletterar med en coupé och en tvådörrars stationsvagn och med detta började modellen sin metamorfos från att vara ett licensbygge till en egen karaktär. En tuffare GT med dubbla förgasare introducerades också 1971 och kom att bli brasiliens enga ”ponycar”  Urmodellen av Corcel gjordes fram till 1978 då den ersattes av Corcel II, en helt ny modell som bara mer klara drag av Ford, motorerna var fortfarande baserade på Renaults gamla mekanik. De brasilianska Fordarna som hade börjat som Renaultbilar kom nu att gå in i en annan märklig fas, via konsortiet Autolatina hamnade mer och mer Volkswagenprylar i dom, först motorer och senare instrumentbrädor och andra detaljer. Sedermera kom De gamla Renaultbaserade Fordarna att successivt bytas ut mot VW-bilar, Del Rey hette Corcels syskonmodell och den ersattes i början på 90-talet av Ford Versailles som egentligen var en Volkswagen  Santana, Corcel II lades ner 1986 men en pickupvariant kallad Pampa fanns kvar ända fram till 1996.

Corcelmodellerna 1973

Baklamporna från fredagsnöten kom till på den faceliftade Corcelen 1973.

Corcel GT blev en framgång och kom även att tävlas en del med.

Corcel II 1979, ny kaross och fyrdöringen slopades.

Av någonaledning föredrog man tvådörrars sedaner och stationsvagnar i Sydamerika.

Pampa hette pickupen som kom att göra långt in på 90-talet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.