Citroën CX 2400 GTI, 37 200 €

Nästa artikel
Franska pangpriser!
Reportage

Franska pangpriser!

Publicerad 28 december 2021 (uppdaterad 29 december 2021)

Citroën CX 2400 GTI, 37 200 €

Artcurials stora auktion med över hundra bilar och motorcyklar ur samlaren Richard Romagnys samling, stannade på 2 065 469 euro (inklusive avgifter). I runda slängar 22 miljoner kronor.

Den som gav överlägset mest pengar var en Mercedes-Benz 190 SL som stannade på 124 000 euro. Billigast (undantaget en kart för småkottarna) blev en Yamaha-motorcykel som lustigt nog bidrog med precis 1 procent av M-B:ns slutsumma: 1 240 euro.

Vad sägs om en Peugeot 104 för 19 840 euro? Vi ska väl nämna att det rör sig om ett fint ex av sportiga ZS – men ändå. Nära 40 000 euro för en 2CV från 1988, ungefär lika mycket för en Cadillac Eldorado 1976 och knappa 30 000 euro för en Renault 4 GTL 1988.

Drygt 32 000 euro för en Peugeot 205 1,6 bekräftar att suget efter 80-talarna håller i sig. En Renault Super 5 GT Turbo nådde  i sammanhanget ”bara” 22 000 euro.

Men de gamla kan också. En Peugeot 203 Cabriolet drog in 74 000 euro, 42 000 euro för en gangster-Cittra och 40 000 euro för en Citroën ID 21 Familiale. Fyndpåsen utnämner jag Peugeot 604 SL till – bara knappa 9 000 euro för så stiliga linjer, så läcker inredning och så mycket lyx.

Klassikers bästa om Renault!

KLASSIKERS BÄSTA OM RENAULT!
Fantastiska Renault. Folkbilen, rallybilen, antibilen, familjebilen, lyxbilen, designbilen, sportbilen, lastbilen – och så mycket mer! Här har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Renault – från 1930-tal fram till 1980-tal.

 

INNEHÅLL:

Renault Juvaquatre Coupé 1939
En vacker liten bil tittade ut från fabriksportarna 1939 men den hann aldrig slå världen med ­häpnad, kriget kom emellan. (Klasssiker 9/2018)

Sverigeresan Mälaröarna
Taket av och finhatten på. Vi upptäcker Mälaröarna i Renault 4CV Décapotable. (Klassiker 7/2014)

Köpguide Renault 4CV
Även en liten bil ska ha fyra dörrar. Körglad och prisvärd fransk folkklassiker. (Klassiker 11/2011)

Sverigeresan Stockholms skärgård
Vi kryssar lite lagom planlöst och upptäcker kallbadhus, nedlagda regementen och slingrande vägar i en Dauphine 1962. (Klassiker 8/2008)

Köpguide Renault Dauphine
Glöm baskern, baguetten och alla inarbetade bilder. Vill du bli golvad av Frankrike så är det en Dauphine du ska ha! (Klassiker 3/2017)

Renault 4 1974
Den marknadsfördes som förbruknings­vara. Det är vi tacksamma för att denna varsamt renoverade -74:a inte blev. (Klassiker 2/2007)

Köpguide Renault 4
En bil som köptes av bilhatare, nu finns bara exemplaren man måste älska kvar! (Klassiker 9/2013)

Renoveringen Renault 4 Super
Toppversionen med dubbla stötfångare, stolar med ett uns av stoppning och en baklucka med amerikansk touch! (Klassiker 1/2019)

Renault 10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin föregångare? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10. (Klassiker 5-6/2007)

Renault R8 & R12 Gordini
Vi sammanför tre blåvita hjältar: R8 1100, R8 1300 och R12 Gordini. (Klassiker 4/2010)

Köpguide Renault 16
1960-talaren som pekade ut riktningen mot 70-talet. Du ska ha en halvkombi! (Klassiker 10/2015)

Långmilare Renault 17 TS 1973
Jan Karlsson har sett nästan varenda hörn av Europa i sin R17. Nu närmar sig körsträckan 95 000 mil! (7/2020)

Renault Estafette 1980
Renault tänkte inte utanför boxen när man tog fram sin första framhjulsdrivna bil. Det blev en låda! (2/2019)

Renault Espace
Sittplats i polyester för en hel skolorkester. Espace jubilerar – vi kör. (Klassiker 7/2014)

Renault Alpine A310
En fransk 911 fast med glasfiberkaross och samma motor som Volvo 264 – en lyckad blandning! (7/2017)

Renault 5 Turbo 2 1985
Snäll uppsyn – vassa tänder. Vi kör en mittmotor­legend! (Klassiker 9/2012)

Renault 5 TS 1983
En av 1970-talets spänstigaste småbilar tog Renault in i 1980-talet. Den här har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 10/2010)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Renault ur Klassikers produktion. Reportagen är publicerade mellan 2006 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Klassikers bästa om Citroën

KLASSIKERS BÄSTA OM CITROËN!
Den elfte delen i Klassikers samlarserie handlar bara om Citroën! Här har vi samlat våra bästa artiklar om Traction Avant, 2CV, DS, SM, GS, CX och de andra. Resor, köptips, tidstypiska annonser, spännande ­dueller och mycket annat från Klassikers digra produktion – totalt 100 sidor om ett av bilvärldens mest exotiska märken!­ Denna utgåva finns inte i vanliga tidningsbutiker utan säljs endast här i vår webbshop.

INNEHÅLLET:

Ögonblicket Kungsgatan 1934
I Citroëns pampiga lokaler lanserades en ny modell: ”7 pour la Suède”.

Sverigeresan B11 på Gotland
Kul bilar och oväntade möten på ett försommarlugnt och soligt Gotland. I en sotsvart klassiker från Citroën.

En sån hade ju... Traction Avant
Original gangsta – B11.

Sverigeresan Småland i 2CV
Vi reser i småländsk skog i en unerbar 2CV ­Fourgonette 1968.

En sån hade ju... Citroën 2CV
Lilla 2CV möttes med viss skepsis i Sverige. Vi berättar om de första åren.

Listverket Citroën 2CV
Citroën 2CV hann anta många skepnader under sin livstid. Vi listar tio höjdare!

Citroën DS19 Cabriolet
Chapron skapade en legend när karosserifirman högg av taket på DS.

Citroën DS Pallas 1968
En enda modell som för alltid gav ny innebörd till ord som \\modern\\", \\"bil\\" och \\"framtid\\".

Klassikerguiden Citroëns D-modell
Den borde finnas på din bucket list. Och ja, du vågar! Vi berättar varför!

Citroën SM & GS
Samma andas barn men den ena var tre gånger så dyr som den andra.

Klassikerguiden Citroën GS/GSA
Massor med teknik till ett märkligt lågt pris – då som nu.

Citroën GS Birotor 1975
Alla exemplar skulle skrotas, så dålig var den. Bara ett fåtal har överlevt.

Renoveringen Citroën BX 1986
Roger Waage bestämde sig för att påminna världen om vilken speciell bil BX är genom att renovera ett tidigt ex. Han lyckas i alla fall få oss på Klassiker på fall!

Sverigeresan Citroën CX Prestige
På jakt efter framtiden i världens modernaste kuddrum. Vi kör förlängd Cittra genom Norrbotten.

Citroën-himlen
På Le Conservatoire finns världens största samling av Citroën – och då har vi inte räknat med det hemliga lagret...

 

Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
Mycket nöje!

 

"
Vill du kolla alla utropen och priserna så gå till https://www.artcurial.com/en/ results-auctions-sales och scrolla ned till "A French Collection".

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.