Nästa artikel
Luftkyld lyxvagn
Import

Luftkyld lyxvagn

Publicerad 3 april 2013
Franklin är ett av dom mindre kända märkena idag, men för runt 100 år sedan var man en av de största och mest välkända i USA.

Franklin Automobile Company  grundades av Herbert H Franklin i Syracuse, New York 1902 och här byggdes över 150 000 fordon fram till 1934, och dom var alla luftkylda.

En handfull Franklins finns förut i landet, och nu har en till kommit in, av 1931 års modell. Vid den här tiden hade Franklin börjat sjunga på svanesången, men man gjorde inget avkall på kvalitet och prestige. Denna åttasitisga series 52 limousine visar det med all tydlighet.  Det är en rymlig, välbyggd och gedigen vagn.

Motorn är en vacker pjäs, och här ser man Franklins specialitet, inga kylslangar, och ingen kylare, för deras bilar var som sagt alltid luftkylda.  En princip de höll på ända från starten 1902 fram till slutet 1934. I slutet hade man även hade tagit fram en magnifik luftkyld V12 motor,  detta blev nog nådastöten för en ännu dyrare och större bil var inte vad marknaden behövde i trettiotalets svarta depression.  Runt 300 Franklins med V12 byggdes, bilen på bilden har den vanliga stora sexan på dryga 100 hästar vilket var en fin motor för sin tid.  Märkvärdigt med den är att den först var avsedd för flygplan, och där den också utvärderades i, detta var den första och troligen enda vid sidan av Tucker som använt en flygmotor i en serieproducerad bil. Här finns en koppling till just Tucker som förklaras längre ner.

 

Franklin var en av många lyxbilsmärken som drabbades av börskrash och depression i slutet av 20-talet. Man hämtade sig aldrig och hela firman gick kräftgång de sista åren. 1933 gjorde man ett försök att lansera en nyare billigare modell, Olympic.  Man köpte helt enkelt in Reo Flying Cloudbilar som man bytte front och grill på, och givetvis motor. Detta gick inget vidare, Reo levererade också karosser till ett annat drabbat lyxbilsmärke, Marmon, ingen av dessa kom dock att överleva med denna konstgjorda andning, inte ens Reo som också lade ner sin personbilstillverkning 1936.

Franklin kom dock att leva vidare på annat sätt efter nedläggningen. Motordelen kom att tas över av ett par Franklinanställda som grundade Aircooled Motors of Syracuse och byggde vidare på samma design och Franklins namn.  Dessa motorer var ganska lätta och användes med fördel i helikoptrar när dom började vinna mark under krigsåren.  Efter kriget köpte Preston Tucker upp Aircooled Motors, främst för att använda hela produktionen till sin egen nya bil. Det gick som det gick med Tuckers projekt men  familjen kom att äga bolaget fram till 1961. 

 

Då det övergick till Aero industries och man tog tillbaka namnet Franklin Motor som fortsatte sin verksamhet fram till 1975. Och historien slutar ändå inte där för bolaget såldes till Polen, där man hos statliga PZL kom att bygga  vidare på Franklins grundkonstruktion. 2005 ombilades bolaget i privat regi och återuppstod nu igen som Franklin Aircraft Engines i Grudziadz. 2012 ryktades det att man under nytt ägarskap planerade att flytta tillbaks produktionen till USA.
 

en fin bil som dock bär spår av amerikansk överrenovering, silvermetallic?

Motorn är trots sitt massiva utseende tämligen lätt då den var byggd för flygplan. Inget kyl eller onödiga slangar heller.

bekvämt i baksätet med prydligt etui för askkopp och småsaker, rullgardiner finns också.

Franklin lade mycket stor möda på chassi och material, man var bland de första att skapa en riktig utvecklingsavdelning. Något märkligt är dock hellelliptiska fjädrar som var ganska utdaterade 1931, men placerade offset vid ramen för att kunna bygga bilen lägre.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.