Nästa artikel
När sportbilen kom i sportversion
BONUSBILDER

När sportbilen kom i sportversion

Publicerad 17 mars 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
Porsche var inte bara framgångsrika på racerbanorna på 1960- och 70-talen. Även i rallyskogen var 911-modellen framgångsrik. I Klassiker nr 3/2010 dyker vi ner i Porsches historia som rallybil i Sverige. Som en uppvärmning serveras här lite bonusmaterial om den eftersökta Carrera RS-modellen.

Den idag legendariska Carrera RS-modellen kom 1973.

RS skapades för att Porsche skulle kunna homologisera modellen för Grupp 4 i racing.

Bilen var lättad till 960 kg och motorn var uppborrad till 2,7 liter och försedd med mekanisk insprutning gav den 210 hk.

Fartresuserna var otroliga; 0-100 km/h klarades av på 5,8 sekunder och toppfarten var 245 km/h.

Men det som för evigt brände in 911 RS på så många entusiasters näthinnor var nog utseendet.

De första Carrera RS var alla i den tyska tävlingsfärgen vitt med röd eller blå dekorfärg och texten Carrera längst nere längs karossidan.

En frontspoiler och den karakteristiska ankstjärtsspoilern tog tillsammans bort bilens lyfttendenser i hög fart.

Läs mer om Porsche 911 i Klassiker nr 3/2010 - ute i butik den 23/3.

En 911 Carrera RS 2.7 från premiäråret 1973.

Fuchsfälgarna och texten längs karossidan hade korresponderande färg. Snyggt!

1974 blev modellen ännu hårigare. Motorn var nu på tre liter.

En bild till på Carrera RS 3.0 1974.

Porsche 911 Carrera RS 1973

Nypris: 65 100 kronor.
Värde idag: 1 000 000 - 1 500 000 kronor*.

Motor: Luftkyld boxersexa med två överliggande kamaxlar. Bränsleinsprutning. Volym 2 687 cm3. Max effekt 210 hk DIN vid 6 300 r/min. Max vridmoment 255 Nm vid 5 100 r/min.

Kraftöverföring: Svansmotor, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda alt. Golvspak.

Mått: Axelavstånd 227 cm. Längd/bredd/höjd 415/161/132 cm. Spårvidd fram/bak 137/139 cm. Tjänstevikt 1 090 kg. Tank 62 liter.

Fjädring/hjulställ: Delad bakaxel, torsionsfjädrar runt om. Teleskopstötdämpare fram och bak.

Styrning: Kuggstång. 3,75 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10,7 m.

Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 6 tum fram 7 tum bak, däck 185/70 VR 15 fram 215/60 VR 15 bak.

Elsystem: 12 volt.

Bromsar: Ventilerade skivor runt om.

Fartresurser: Toppfart 245 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s.

Förbrukning: 1,13 l/mil blandad körning.

Källor: Automobil Revue, Jan Ulléns bilfakta

*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.