Nästa artikel
Praktisk flärd
Reportage

Praktisk flärd

Publicerad 18 januari 2022
Jeep Grand Wagoneer tillverkades i nästan 30 år. Möt stadsjeepens grand old man!
Jeep Wagoneers speciella kombination av praktisk tålighet och flärd kunde ingen konkurrent matcha på den amerikanska marknaden när modellen när den lanserades hösten 1962. ”The Classic go-anywhere wagon is more glamorous than ever!” hette det i en broschyr som är fylld med vackra teckningar av Wagoneer och eleganta människor som ser ut att vara på väg till en finare middagsbjudning.
Även om den skulle uppfattas som lyxig så var det till en början inte nödvändigtvis synonymt med en lång lista på standardutrustning. I stället var servostyrning och servobromsar tillval – men även en frontmonterad snöplog fanns som originaltillbehör. Wagoneer fanns från början både som två- och fyrhjulsdriven och med två eller fyra dörrar. En pickup-version såldes initialt under namnet Gladiator.
 
Redan till 1966 års modell fick Wagoneer en facelift och grillen blev nu större och omslöt strålkastarna. Samtidigt tillkom en V8 som motoralternativ till den raka sexa som var standard. Jeep Wagoneer blev en omedelbar försäljningsframgång i USA men i Sverige upphörde importen helt 1964 när Scania-Vabis slutade sälja märket. Först 1971 fanns en reguljär import igen då Harry Karlsson Bil blev generalagent och ett servicenät med ett 70-tal platser byggdes upp. Tvådörrars Wagoneer försvann från modellprogrammet 1969 men 1974 återuppstod modellen som Cherokee. Den skulle locka yngre kunder och var samtidigt enklare utrustad. Cherokee fanns både med en sexcylindrig motor och en V8 och skillnaderna mellan modellserierna blev än grumligare från 1977 när även Cherokee fanns med fyra dörrar. Harry Karlsson marknadsförde Cherokee som en ”tuff terränggående kombi” och även i Sverige blev den något av en trendbil.
 
Wagoneer utvecklades mot mer lyx och prestige när den nya toppmodellen Limited kom 1978. I standardutrustningen ingick luftkonditionering, elstyrt bakluckefönster, radio, takrails och aluminiumfälgar. Budskapet gick hem, exempelvis kallades den ”The Rolls-Royce of the four wheel drive world” av den amerikanska tidningen Four Wheeler 1979.
 
Vid samma tid började arbetet med en ny generation Wagoneer. Den skulle bli en mer kompakt bil och till skillnad från generationen som kallas SJ ha en självbärande kaross. År 1984 lanserades den nya Wagoneer och Cherokee som kallas för XJ-generationen. Samtidigt försvann den gamla Cherokeemodellen och Wagoneer döptes om till Grand Wagoneer.
 
De nya modellerna blev en omedelbar succé men det påverkade ändå knappt försäljningen av Grand Wagoneer som fortsatte att säljas i nästan oförändrade tal.
”Den (enda) fullstora fyrhjulsdrivna lyxbilen” skrev Jeep i 1985 års broschyr och på den amerikanska marknaden hade Grand Wagoneer egentligen inga konkurrenter. Först 1987 började Range Rover att importeras till USA.
 
Grand Wagoneer tillverkades ända till 1991. Även om bakljus, strålkastare och grillarrangemang ändrades under den 29 år långa tillverkningsperioden så var karossen i stort sett densamma. Medan Grand Wagoneer var sig lik så förändrades i stället resten av bilvärlden mot det den stod för från början. I Klassiker nr 1/2022 berättar vi mer om Jeep Grand Wagoneer och kör en – 86:a i hemtam miljö, på Östermalm i Stockholm.
 

Extraladdad nyårsraket med kalender på köpet!

Lokal lyxresa på Lidingö i Mercedes 220 SE Cabriolet, totalguide till VW Karmann Ghia, en stilsäker Jeep Grand Wagoneer och en okörd rally-Mazda. Dessutom byte till läderklädsel i Volvo 240 och hela historien om Saab 99 Combi Coupé. På köpet får du dessutom vår flådiga väggkalender med 365 bilnamnsdagar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.