Nästa artikel
Ramblers märkliga Marlin
fiskbil

Ramblers märkliga Marlin

Publicerad 16 juni 2021
I mitten av sextiotalet kunde den amerikanske bilköparen välja och vraka mellan hundratals modeller på marknaden - men ingen annan bil liknade Marlin.



 

Vad är en Marlin? Är det en Rambler eller en AMC? Eller en Ambassador, eller en Rambler Ambassador?

Är det en sportbil, muskelbil, familjebil, tvådörrars sedan eller en coupé? Fågel eller fisk eller mittemellan – eller allt på samma gång?

Under sextiotalet så kom sportigare bilar med en helt ny karosstyp – fastback. Ford Mustang och Plymouth Barracuda var föregångarna och när de andra såg framgångarna gällde det att haka på tåget. 
Men AMC hade redan ett försprång...

Återigen så lyckas AMC (ja man undrar hur) skapa en bil som inte egentligen har någon motsvarighet nån annanstans. Redan i januari 1964 - före Mustang och Barracuda,  stod prototypen under namnet Tarpon klar på Detroitsalongen, den var baserad på den lilla American-modellen. Men i den fanns ingen V8 att få, det behövde man ju ha för att hävda sig.

Inom ett år var modellen fullt klar att börja säljas. Det säregena bakpartiet behöll man i stort sett oförändrat medan resten av bilen blev ett nummer större, man baserade den på Rambler Classic istället.

Där ingick en sexa på 232" och 145 hk,  eller en V8 på 287" som gav 198 hk.

Namnet ändrades också  från en firre till en annan - Marlin - då den hade premiär i februari 1965

 

Marlin var ett nummer större än Barracuda och Mustang. Den var bland annat fullt sexsitsig, men till detta kom en relativt hög vikt och prisbild.
En Barracuda kostade $2365 på gatan att matchas mot Marlinens $2724. 
Kanske orättvist att jämföra dom - Marlin var ingen pony-car.  Det var en... ja, vad skall man kalla den?  Fullsizeponycar?
Marlin vägde också över tvåhundra kilo mer än Både Barracudan och Mustangen.

Bakifrån sett har den ett enormt flyt i linjerna - djärvt och vågat sveper sig linjerna upp bildar ett rejält stort takparti.  Fast framför det slutar allt - där tar den vanliga Rambler Classic vid.
Ingen köpte en Rambler Classic för sin stora coolhetsfaktor, nej en präktig rejäl famlijebil var vad det var - dessutom något ålderstigen vid den här tiden.

De enda förändringarna i främre änden på Marlin gentemot Classic var att man tog bort några bitar ur grillen.

AMC hade alltid setts som den där uppkomlingen i skuggan av 'The big three' och Marlinen fick ett rätt svalt emottagande. 
Bara 10327 Marlins såldes som 1965 års modell, detta kom dock att vara toppnoteringen...

Inför 1966 valde man att göra Marlin lite billigare. Den kostade nu $500 mindre, men så var inte heller radio, styr och bromsservo längre standard.
Ny grill och avsaknaden av namet Rambler på karossen kännertecknar 66:orna.
Bara 4547 Marlins fann köpare av denna årgång.

1967 ändrades dock Marlinen drastiskt.
Rambler Classic togs ur tjänst efter 1966 och man började även fasa ut Ramblernamnet och kalla bilanra för AMC istället. ,
Marlin kom att flyttas över till Ambassadorfamiljen och blev då ännu ett nummer större. Den blev en aning lägre och brerdare och hjulbasen sträcktes ut med två tum.
 

Marknadsföringen blev tydligare nu - detta skulle lanseras på allvar som en familjesportbil.
En del exteriöra attribut togs från den nya tuffare AMC Rebel, Ambassadorgrillen försågs med extra dimljus. 
Trots större förändringar på bilen och en större vagn totalt gick bara priset upp $40 till $2766.

Succen uteblev fullkomligt - bara 2545 Ambassadorbaserade Marlins såldes.  Av dom runt 400 med 199" sexan.

I Sverige såldes två Marlins nya.

För 1968 satsade man fullt ut på ponycardivisionen med Javelin och AMX.  Dessa var betydligt mer potentare och mer rätt i tiden, och kom att sälja långt bättre än den underliga klumpfisken Marlin.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.