Bild
Nästa artikel
Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

design

Skulle nittiotalets Mustang bli en atlet - eller muskelknutte?

I slutet av åttiotalet började Ford arbetet med att ta fram den fjärde generationen av Mustang.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Skulle den nya Mustangen bli framhjulsdriven och bygga på delar från Mazda?

Nej det skulle den absolut inte!

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Så Ford började skissa på lite idéer som man drog upp i fullskala. Men det här blev inte bra.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Nja, det här blev inget vidare heller... 

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

I ett utslag av skämtlynne eller brist på fantasi ritade Patrck Schiavone nästan en Mercedes SL rakt av - skulle Mustangen bli ett plagiat?
Nej, såklart inte men här var man ändå något på spåren. 

Det här tog man vidare till modellverkstaden för att börja det stora arbetet mot en färdig bil.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Hösten 1990 hade man en grundform och tre varianter att arbeta med - den här kallade man Schwarzenegger.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Och här är Rambo.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Och en lite mer slimmad variant döpte man efter Bruce Jenner.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Här har man slagit ihop Rambo och Jenner...

Rambo, Jenner och Schwarzenegger

Givetvis skulle Mustangen finnas som cabriolet med. Formen är i princip klar, fast man filurade fortfarande lite på hur baklamporna skulle se ut.

Rambo, Jenner och Schwarzenegger
Rambo, Jenner och Schwarzenegger

I Januari 1991 var det hela nästan klart. Här känner man igen alla attribut på den kommande Mustangen. 

Den hade premiär i november 1993 och fick ett mycket bättre mottagande än föregående generation 3. 

Man hade städat lite under huven också. Borta var den sura fyran, raksesexan och den lilla 2,8 liters V6:an som fått mycket kritik.

Nu hade man en 3,8 liters V6 på 145 hästkrafter och den gamla klassiska 302" V8:an som nu sjöng på sista versen. Den levererade 215 hästkrafter. Redan under 1995 ersattes den av den nya 4,6 liters Modular V8:an.

Nu låter det här inte som några hisnande effektsiffror och det var det inte heller.  Men med åren höjdes effekten successivt.

För 1999 års modell gjordes en rejäl makeover. Både utanpå och inuti.  Nu gjorde även namnet Mach 1 comeback, samt Cobra och så gjordes det en Bullit specialmodell.

De sista åren hade V6:an fått 195 hk. I Mach 1 hade man skruvat upp effekten till 305 hästkrafter och de sista åren av Mustang Cobra pressades det ända upp till 390 hästar med hjälp av en kompressor. 

Fjärde generationens Mustang fick avlösning av en ny modell först 2005.

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.