Nästa artikel
Rebellen från Rambler
Amerikanskt

Rebellen från Rambler

Publicerad 16 maj 2021
Byggde AMC den första sleepern?

 
Rambler var ett namn som återupplivats av Nash 1950, sedan 1954 ingick det i det nybilade AMC tillsammans med storebror Nash och Hudson.
AMC/Rambler var på flera sätt före sin tid. Man erbjöd tre olika storlekar på bilarna när de andra bara hade en. Det var välbyggda bilar med självbärande karosser. Finesser som radio och klimatanläggning var standard när konkurrenterna tog ett par dollar för att ens sätta en backspegel på sina.

Vad man inte hade var en image av fart och fläkt - man hade inget att komma med på prestandafronten.

Förrän 1957 - då kom Rambler Rebel!
1957 års nya Rambler Rebel fanns bara som fyrdörrars hardtop - och alla kom i en speciell silvermetallic kulör med guld/bronspläterad sidolist.

Men det var under huven den var mest intressant för där hade man tryckt ned den stora 327" motorn från Nash Ambassador.

Detta grepp med att använda största motorn i en mindre kaross kom senare att göra Pontiac GTO berömd. Men hos AMC var man vana vid att tänka utanför boxen, och kom således ta till samma trick redan 1957 alltså. 

Man hade även laborerat med bränsleinsprutning - elektronisk sådan men det övergav man dock före produktionsstart.
Den motorn skulle då gett 288 hästkrafter, men  man fick nöja sig med en fyrportsförgasare och 255hk till slut.

Det räckte dock gott och väl för den tiden. Rebel vägde bara drygt 1500 kilo.

Vad man hade saknat i prestanda innan tog man nu igen med råge. Rambler Rebel var det snabbaste bland det snabbaste du kunde köpa i USA 1957. En medelstor fyrdörrars familjebil som hade prestanda som en Chevrolet Corvette med insprutningsmotor!
 
Rebel byggdes i en begränsad upplaga på 1500 stycken och kostade ny 2786 dollar. 

Men året efter rättades Rebel in i ledet. Det blev en helt vanlig modell med vanliga motorer. Ramblernamnet började fasas ut under senare delen av sextiotalet, så de sista åren hette den AMC Rebel.  Modelnamnet levde kvar till och med 1970.
På insidan var det stilrent med svart/silver som enda kombination för Rebel. Och så fanns den lilla finessen Weather-eye - en slags klimatanläggning.
Det var termostatstyrd klimatkontroll som fungerade kanske inte exakt som en modern air condition, men åt det hållet.
A/C var på den här tiden skrymmande otympliga och dyra. En A/C kunde kosta kanske 20-30% av bilens pris!

Så hur kunde AMC ha en liten nätt anläggning för nästan inga extra pengar alls?

Jo för i den andra änden av Nash fanns Kelvinator, ett bolag man gått ihop med redan 1937. Dom gjorde kylskåp, och på så sätt fick man massor med små smidiga kompressorer att kunna använda i bilarna.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.