Nästa artikel
Rolands Bugatti
Reportage

Rolands Bugatti

Publicerad 28 juni 2021
Roland Garros - idag ett namn förknippat med märkeskläder, tennis och Peugeotmodeller. Men vem var han och hur började det?






 
PERSONEN

Han föddes 1888 på den franska ön Réunion i Indiska oceanen. Men kom mestadels växa upp i Cochinkina - idag den södra delen av Vietnam.  Som 12-åring åkte han till Frankrike ensam för att utbilda sig. 
Under skolgången kom han att intressera sig för sport. Han åkte cykelopp, spelade fotboll, rugby, polo, tennis och mer därtill.

Familjen tyckte att Roland skulle bli advokat som sin far, men han hade andra planer. Teknik, bilar och flygplan var ju så mycket roligare.  
Efter skolgången var han utbildad ingenjör och fick arbete hos Gregoire. Han kom även att starta en bilhandel 1909 och skrapade ihop såpass mycket att han kunde köpa ett begagnat flygplan samma år.

Efter tagit aviatörsdiplom, som flygcertifikat hette då 1910 blev han snabbt ett känt namn. Flygpionjärerna var den nya tidens hjältar, och det fanns inte så många av dom heller.  
Han ställde upp flygtävlingar som anordnades runtom i Europa. 1911 slog han höjdrekord på 3950 meter med en Bleriot.  1913 blev han den första att flyga över Medelhavet.

När kriget kom 1914 gick Roland in i flygkåren. Erfarna flygare var det ont om, flygplan likaså. Det var primitiva maskiner som mest användes för spaning. En del piloter tog med sig handeldvapen upp för att skjuta lite mot motståndarnas spaningsplan. Snart kom flygplan med två mans besättning - en pilot och en spanare/skytt.

Roland insåg tidigt att om flygplanet skall bli ett vapen så måste man skjuta i planets längsled - sikta med hela planet. Problemet var att det satt en propeller i vägen.

Det löste han med att konstruera ett slags defelktorer på propellerbladen. 
 
Men Roland Garros tid som aktiv stridsflygare blev relativt kortvarig. I april 1915 tvingades han nödlanda på fel sida av fronten och blev tillfångatagen.  Det tog tre år innan han lyckades rymma och ta sig tillbaka till sitt förband på våren 1918.
Bara någon månad före krigsslutet blev han nedskjuten över Ardennerna och dödades. Det var den 5:e oktober - dagen före sin 30-årsdag.

BILEN
Roland Garros var bekant med Ettore Bugatti, kanske hade dom träffats redan under hans tid hos Gregoire.  År 1913 byggde Ettore en speciell bil till sin vän.
Det var i en serie om 6-7 chassin Bugatti gjorde dom inte hade något egentligt typnummer. I efterhand har dom kallats type 18, men då hette den här bilen bara chassi #474.  Eller Bugatti Garros.  Mest känd är den dock under namnet Black Bess - men det kom senare.

Motorn däremot kallades type 16 och var en rak fyra på fem liter. Den hade överliggande kam och tre ventlier på cylinder.
På Bugattis vis hade den inget separat topplock. Ovanligt för Bugatti var också att den hade kedjedrift och fyrväxlad låda. 

Detta räckte till att ge drygt 100 hästkrafter och en toppfart över 160km/h. Bugatti type 18 var den tidens superbil.
Den tvåsitsiga karossen gjordes av Labourdette. 

Nu kom ju Roland inte hinna ha så mycket glädje av sin Bugatti, kriget kom, han spenderade tre år som krigsfånge och efter hans död kom bilen till England.
Den köptes av Sunbeams chefkonstruktör Louis Coatalen, men han sålde den ganska snart vidare till Ivy Cummings. Det var hon som lät lackera bilen helsvart och döpte den till Black Bess.
Under det namnet  kom den bli känd som än idag. Ivy och senare L.H Preston kom att tävla flitigt med Black Bess udner tjugotalet.  Runt 1933 renoverades bilen och kom att tävlas vidare med. Nu ägd av överste G.M Giles som grundade Bugatti UK owners club.

Efter kriget såldes Black Bess 1948 för det facila priset 400 pund till en samlare. Nästa gång bilen dök upp för försäljning var på Bonhams auktion i Paris 2009. Då var prislappen en bit högre. Hela 25 miljoner svenska kronor!

Idag står Black Bess på Louwmans nuseum i Haag.
ARVET

När Roland nödlandade på fel sida av fronten 1915 väckte hans plan rätt mycket uppmärksamhet, hur hade han lyckats lösa det stora problemet att skjuta genom propellern?
Anthony Fokker undersökte planet och utifrån det arbetade han vidare och kunde snart presentera det som kom att revolutionera stridsflyget vid denna tid - den synkroniserade kulsprutan
 
När den nya stora tennisstadion i Paris invigdes 1928 uppkallades den efter Roland Garros. De franska öppna mästerskapen kallas likaså Les Internationaux de France de Roland Garros. 
En period fanns även en tennisarena i Hanoi uppkallad efter Garros med.

Flygplatsen på hans födelseö Réunion heter Aéroport de la Réunion Roland Garros. I Bizerte där han landade efter sin flygning över Medelhavet 1913 lfinns idag Roland Garros Plaza.

På åttiotalet gick Peugeot in som sponsor i det franska öppna tennismästerskapet och för att profilera det gjorde man en specialmodell på 205  - Roland Garros edition.
Dom kom i en speciell  mörkgrön metallicfärg och fick vit inredning. I princip hela utrustningslistan lastades i bilen samt ett par små 'Roland Garros' emblem.
Det spreds sig sedan vidare genom sortimentet och man kunde till slut få nästan varje Peugeotmodell som en Roland Garros - inklusive minibussen 806.
 
På senare år har Peugeots Garrosbilar bytt kulör till vitt, och de eldrivna modellerna kommer i blåmetallic. 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.