Nästa artikel
Så byggde Lamborghini en ny första Countach
Reportage

Så byggde Lamborghini en ny första Countach

Publicerad 30 november 2021
Om prototypen till firmans ikoniska bil inte finns kvar så… bygger man en ny! Det tar bara 25 000 timmar…

Den första av de första, prototypen och utställningsbilen från 1971 års bilsalong i Genève finns inte kvar, den förstördes vid krockprov i England 1974 inför produktionsstarten av seriebilarna. Prototyp nummer två av Marcello Gandinis skarpskurna superbil finns i Lamborghinis museum, men den har inte alla detaljer som fanns i den allra första LP 500:an.

Så vad göra om man är en okänd bilälskare med troligen obegränsade resurser? Jo, man vänder sig till Lambos avdelning för märkets historiska bevarande och ber att få en byggd.

Och det har Lamborghini gjort, ner i minsta detalj som den första bilen – och förstås ljusår från den röda pojkrums-Countachen, med kjolar, breddare och vinge, som hängde bredvid Samantha Fox.

Efter att ha lagt tusentals timmar på att samla tidningsmaterial, fotografier och 3D-scannat den första av bilarna i LP 400-serien, tagit hjälp av egna designavdelningen, Centro Stile, och byggt en fullskalemodell, puh!, satte man i gång med tillverkningen.

Chassit byggdes från grunden, originaldelar användes, nya eller renoverade, och i flera fall fick man nytillverka komponenter. Lacken lades i originalkulören Giallo Fly Speciale och prickarna över i blev nykonstruerade kopior av Cinturato-däcket CN12 som Pirelli bistod med. Självfallet i korrekta dimensionerna 245/60R14 respektive 265/60R14.
Prislappen för hela kalaset? Okänd...

Den nya första Countachen premiärvisades på utställningen i italienska Villa d’Este och kunde ses, och höras, på Pirellis bana i Vizzola Ticino i oktober. För att fira Countach-namnets 50 år har Lamborghini dessutom byggt en hyllningsmodell i 112 exemplar som kom tidigare i år. LPI 800-4 har både V12-motor och 48 volts elmotor med totaleffekt på strax över 800 hk.

Klassiker 10.2021

I årets sista nummer får du hänga med på en resa i polisens gamla Amazonkombi med dolda utryckningsljus och lära dig att köra T-Ford. Det är roligare än du tror! Dessutom bjuder vi på Golf GTI, Citroën Méhari, Opel Manta och Vespa 400. Missa inte heller reportaget om hur man fick fram bilarna till Netflix-serien Den osannolika mördaren.


Ögonblicket En ny Saab, tack!
Färgglatt hos Saab-återförsäljaren i Malmö. Men vad ska vi välja – en V4 eller kanske en 99?

Volkswagen Golf II GTI
Urmodellen har varit en självklar klassiker länge nu. Men efterträdaren är minst lika kul. Vi kör två toppexemplar – en tidig med åtta ventiler och en 16V! 

Broschyren Illustratörerna AF VK
Både världen och bilarna blev lite vackrare när Art Fitzpatrick och Van Kaufman illustrerade åt General Motors.

Nya turer om avfall
Tack vare en gedigen och samlad insats ser det lite ljusare ut för importörer och exportörer av renoveringsobjekt. 

Återöppnat i Fredericia
När klassikermässan på Jylland öppnade igen efter två års uppehåll var det feststämning. Klassiker var där!

Automobilia Turist javisst!
Ett emaljerat bevis i grillen på att Brennerpasset hade bemästrats – det är klart att man vill ha ett sådant.

Sverigeresan Amazon 122S Kombi i Dalarna
Vi kartlägger metodiskt ladufynd med hjälp av Länstrafikgruppens gamla civilspanare. Under cover!

Vespa 400 1959
Ett fjärde hjul var ett av försäljningsargumenten när Piaggio lanserade sin nya småbil. 

Moped Mustang TT
Trelleborgbaserade Mustang plockade ihop en riktig tuffing när de skapade TT. Motor från Zündapp!

Tystnad, tagning – åttiotal!
Bilarna var centrala när inspelningen av Netflixserien om Palmemordet skulle ske på den verkliga brottsplatsen.

Opel Manta 1.9 1977
André tvekade inte när den osannolikt fina Berlinettan dök upp i annonsflödet. 

Klassikerguiden T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval än nu! Köp och kör – om du vågar!

Våra Klassiker
Patient 106 återfår glansen, Carl gläds åt en Alfa Giulietta Spider som bara går bättre och Fredrik ritar bilar.  

Läsarnas Klassiker
En äkta New York-taxi, en stilfull Mercedes-coupé och en ovanlig Toyota. Dessutom en Volvo-skonad BMW 523i. 

Fixa själv Unimog med mer plats 
Inget verkar omöjligt för Julle. När han har bestämt att det behövs mer utrymme i Unimog-hytten så blir det så. 

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.