Nästa artikel
Senaste podden: Volvobilarna som kommer att öka i värde
Podcast

Senaste podden: Volvobilarna som kommer att öka i värde

Publicerad 16 september 2021 (uppdaterad 17 september 2021)
VolvoKlassiker 2021 är ute och Fredrik Nyblad berättar om den unika prislistan för klassiska Volvobilar.

I senaste utgåvan av VolvoKlassiker finns en unik prislista som visar vad olika Volvomodeller är värda. Det är en fantastisk hjälp både för dig som ska köpa eller sälja.

I vår podcast Studio Klassiker tipsar vår expert Fredrik Nyblad om en modell han tror kommer öka i värde framöver.

– Jag tror man ska satsa på sportiga Volvobilar och de som står lägst i värde är modeller som är ungefär 20 år gamla. Då hamnar vi på första generationen S70 och V70, specifikt R-modellerna. En S70 R kan kosta 55 000 och en V70 R kanske 75 000 kr. De kommer ha ett samlarvärde, säger han.

Framhjulsdrivna Volvo 480 borde också öka i värde, men så har det å andra sidan låtit i många års tid.

– Den är fräck och har en fantastisk design. Den borde få samlarvärde till slut. Det har bubblats länge om att den ska bli samlarbil.

P1800 har varit samlarbil länge och den verkar fortsätta öka i värde.

– Men jag tycker PV444 är lite för billig egentligen, säger Fredrik Nyblad.

Klicka på Play i spelaren ovan för att lyssna på poddavsnittet.

VolvoKlassiker 2021 – beställ den nu!

Ur innehållet:

Objekt Nyckelringar 
Det var reklamen man bar med sig – nyckelringarna från Volvohandlarna. Här är några av de bästa!

Volvo T-5R 
Inte störst men snabbast, starkast och dyrast. På rena nollbudgeten skapade Volvo hysteri med T-5R.

Guru Retroservice
Per Helgesson servar en allt stridare ström av klassiska Volvobilar. 

Grattis P1800 – 60 år!
Våren 1961 presenterade Volvo sin nya sportvagn för den svenska pressen vid Hotell Fars Hatt i Kungälv. 

Resan Volvo 240  
En strimla  av Ryssland med starka spår av både Tyskland och Sovjetunionen. Vi tar Volvon till Kaliningrad!

Volvo PV834 Ambulans
Fyra personer skulle få plats där bak i ambulansen som byggdes för Landstinget i Västerbotten. 

Yngve Nilssons Karosserifabrik  
I Laholm byggdes skräddarsydda Volvobilar. Vill ni ha lång, längre eller längst?

Volvo PV544  
Brinntiden för ungdomsbilar brukar vara kort. Det här är undantaget, en PV precis som de skulle vara 1981. 

Volvo 145 polisbil  
Med 140-serien levde Volvo upp till polisens höga krav. En Volvo 145 i uniform har plats för både bus och beslag!

Urban Jonssons Volvomuseum
Urban Jonsson gillar Volvo och helst ska de vara röda. Följ med till hans trivsamma museum i Värmland. 

Studio Wezäta 
Studio Wezäta satte färg på reklamen. Från studion i Göteborg togs bilderna på Volvo som spreds över världen.

Renoveringen Volvo Amazon 123 GT
Hans och Robert Scherman tog över en påbörjad renovering. På så vis kunde de lägga energin på detaljerna.

Volvo 145 Express polisbil
Designern Gunnar Falck fick uppdraget att formge en ersättare till Duetten. Så här kom 145 Express till. 

Volvo 480
Volvos första framhjulsdrivna bil var annorlunda på mer än ett sätt. Vem vill inte ha en Volvo med popuplampor?

Volvo Philip
En stor exklusiv Volvo med V8. Philip kunde ha blivit verklighet på 1950-talet. Istället fick den bli direktionsbil! 

Bakom kulisserna på Volvo Museum
Vad finns bakom de stängda dörrarna på Volvomuseet? Här är 10 spännande bilar som normalt inte visas upp.

Profilen Volvo PV 444 
Bilen som fick folkhemmet på hjul, gjorde Volvo till en volymtillverkare och öppnade dörren till USA-marknaden.

Volvo 760 cabriolet
Det pratades om serietillverkning men det blev bara två 760 cabriolet byggda i Leif Mellbergs verkstad i Nyköping.

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Uppdaterad och utökad för sjätte året i rad. Det här är vår prisguide till 23 olika Volvomodeller.

Min första Volvo Hans Hedberg
Volvo Cars nye Heritage-ansvarige körde hårt med sin "Lilla Blå" som 19-åring, en 343 GL i specialutförande.
 
Så lyssnar du!

Medverkande är Frans Johansson, Carl Legelius och Fredrik Nyblad. Dessutom intervjuas Gustaf Sjöholm.

Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.