Bild
Nästa artikel
Välkommen till Fitz & Vans sköna värld!

Välkommen till Fitz & Vans sköna värld!

Reportage

Art Fitzpatrick och Van Kaufman visste hur man skulle få bilarna att se snygga ut – i miljöer laddade med flärd, lyx och framgång.

Art, eller ”Fitz” som han också kallades, var den grundmurade bilkillen av de två. Han hade studerat på konstskola i sena tonåren. Innan han ens hunnit lämna militärtjänsten fångades han upp av Mercury för att göra deras marknadsföringsmaterial.

Och det var där han började arbeta tillsammans med Van Kaufman, också konstskoleelev som tidigare hade jobbat för Disney.

Välkommen till Fitz & Vans sköna värld!

Van hade rest i Europa och hade känsla för såväl människor som miljöer. Tillsammans började de att skapa helheter som väckte uppmärksamhet, inte bara hos Mercuryköparna utan även hos General Motors reklamchefer.

Välkommen till Fitz & Vans sköna värld!

GM tog i från tårna och lockade över Art Fitzpatrick som tog med sig Van Kaufman. Buick behövde ett lyft i sin marknadsföring och det fixade AF och VK. Från 1953 fram till 1950-talets slut tecknade de båda Buicks bilder av det goda livet. Men sedan flyttade de vidare till Pontiac.

Välkommen till Fitz & Vans sköna värld!

Fitz stod för bilarna medan Van svarade för bakgrunderna. De jobbade ofta separat fram till giftermålet; när deras både teckningar skulle föras samman. Men det fanns väldigt lite slump i deras arbete.

De olika modellerna och miljöerna de skulle presenteras i planerades noga. Platserna besöktes och fotograferades av. Bilarna plåtades i detalj, ur varje upptänklig vinkel.

Under Pontiac-perioden, fram till 1971, förfinades deras stil. Teckningarna är konstverk och gjorde inte bara stor nytta i försäljningen utan har även nålat fast sig i den illustrerade bilhistorien. Innan nya trender och fotograferade broschyrer tog över hann de även jobba tillsammans för Opel.

Välkommen till Fitz & Vans sköna värld!

Läs mer om bilreklam, polisens Amazon och mycket annat i Klassiker nr 10!

I årets sista nummer får du hänga med på en resa i polisens gamla Amazonkombi med dolda utryckningsljus och lära dig att köra T-Ford. Det är roligare än du tror! Dessutom bjuder vi på Golf GTI, Citroën Méhari, Opel Manta och Vespa 400. Missa inte heller reportaget om hur man fick fram bilarna till Netflix-serien Den osannolika mördaren.


Ögonblicket En ny Saab, tack!
Färgglatt hos Saab-återförsäljaren i Malmö. Men vad ska vi välja – en V4 eller kanske en 99?

Volkswagen Golf II GTI
Urmodellen har varit en självklar klassiker länge nu. Men efterträdaren är minst lika kul. Vi kör två toppexemplar – en tidig med åtta ventiler och en 16V! 

Broschyren Illustratörerna AF VK
Både världen och bilarna blev lite vackrare när Art Fitzpatrick och Van Kaufman illustrerade åt General Motors.

Nya turer om avfall
Tack vare en gedigen och samlad insats ser det lite ljusare ut för importörer och exportörer av renoveringsobjekt. 

Återöppnat i Fredericia
När klassikermässan på Jylland öppnade igen efter två års uppehåll var det feststämning. Klassiker var där!

Automobilia Turist javisst!
Ett emaljerat bevis i grillen på att Brennerpasset hade bemästrats – det är klart att man vill ha ett sådant.

Sverigeresan Amazon 122S Kombi i Dalarna
Vi kartlägger metodiskt ladufynd med hjälp av Länstrafikgruppens gamla civilspanare. Under cover!

Vespa 400 1959
Ett fjärde hjul var ett av försäljningsargumenten när Piaggio lanserade sin nya småbil. 

Moped Mustang TT
Trelleborgbaserade Mustang plockade ihop en riktig tuffing när de skapade TT. Motor från Zündapp!

Tystnad, tagning – åttiotal!
Bilarna var centrala när inspelningen av Netflixserien om Palmemordet skulle ske på den verkliga brottsplatsen.

Opel Manta 1.9 1977
André tvekade inte när den osannolikt fina Berlinettan dök upp i annonsflödet. 

Klassikerguiden T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval än nu! Köp och kör – om du vågar!

Våra Klassiker
Patient 106 återfår glansen, Carl gläds åt en Alfa Giulietta Spider som bara går bättre och Fredrik ritar bilar.  

Läsarnas Klassiker
En äkta New York-taxi, en stilfull Mercedes-coupé och en ovanlig Toyota. Dessutom en Volvo-skonad BMW 523i. 

Fixa själv Unimog med mer plats 
Inget verkar omöjligt för Julle. När han har bestämt att det behövs mer utrymme i Unimog-hytten så blir det så. 

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland.
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.