Bild
Nästa artikel
Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

Reportage

Inte en sedan. Inte en kombi. Inte en coupé – utan tre i en! Saab 99 blev mer praktisk men var fortfarande stilig i formerna.

Det var under 1974 som tidningsläsare fick ta del av en annonsbilaga vars utseende var lika anonymt som rubriken var självsäker. ”Den nya svenska bilen”. Det var något som skiljde. Såg inte bakdelen lite annorlunda ut? Den högra sidan i annonsen gick att fälla ut ytterligare ett steg och nu klarnade plötsligt bilden. Bakluckan gick hela vägen upp till taket! ”Det nya är inte att den rymmer mycket. Utan hur den gör det.”

Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

Björn Enwall hade på ett mycket smakfullt utvecklat Sixten Sasons tidiga visioner om att ge 99:an ett sluttande bakparti. Fram till B-stolparna var karossen i princip identisk med sitt mer alldagliga tvådörrars syskon men baktill hade mer hänt. Axelavståndet var fortfarande detsamma men det bakre överhänget hade ökat med nästan tio centimeter.

Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

Själva bagagevolymen blev 381 liter vilket inte var märkbart mer än hos sedankarossen men den låga lasttröskeln bidrog till att utrymmet kändes enormt. Tvådörrarsvarianten av 99 hade sitt reservhjul lutat mot bakstammen och för att underlätta lastning ytterligare flyttades det till vänstersidan på Combi Coupé. Var inte detta tillräckligt kunde även själva hatthyllan demonteras vilket reklammakarna menade var perfekt när hunden eller varför inte barnvagnen skulle lastas in.

Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

När baksätets ryggstöd fälldes fram öppnades hela 1,5 kubikmeter av utrymme upp sig. Att transportera hem den nyinköpta hammocken till mexitegelvillan utgjorde numera inget problem. Den som var maximalt 184 cm lång kunde ligga raklång i bagageutrymmet vilket möjliggjorde för tältfria campingäventyr långt utanför de betonggrå miljonprogramsområdena.

Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

Körupplevelsen är förtroendeingivande redan från början om än något sävlig. För varje meter förstår vi dock varandra bättre och den mekaniska kärvheten i reglagen blir allt mer självklar. I lägre farter är styrningen tung men när farten ökar känns motståndet perfekt avvägt. Tillsammans med de dubbla uppsättningarna triangellänkar sväljer chassit vägens ojämnheter oväntat väl.

Vi sätter ljuset på Combi Coupé!

Snart börjar alla bitar falla på plats. Den är precis som en helt vanlig Saab 99 fast med det där lilla extra. På andra sidan Atlanten hette modellen WagonBack. De sportiga linjerna gick hem och Saab stal kunder från bland annat BMW. I Sverige var det snarare det stora bagageutrymmet som drog in spekulanter i försäljningshallarna. Att Combi Coupé blev ett Saabsignum som skulle stå sig starkt i många år är inte svårt att förstå, det var ju ändå tre bilar i en.

I Klassiker nr 1/2022 finns ett fylligt reportage om Saab 99 Combi Coupé. Köp i din butik eller beställ här och få tidningen hem i brevlådan.

Köp senaste numret av Klassiker här

Extraladdad nyårsraket med kalender på köpet!

Lokal lyxresa på Lidingö i Mercedes 220 SE Cabriolet, totalguide till VW Karmann Ghia, en stilsäker Jeep Grand Wagoneer och en okörd rally-Mazda. Dessutom byte till läderklädsel i Volvo 240 och hela historien om Saab 99 Combi Coupé. På köpet får du dessutom vår flådiga väggkalender med 365 bilnamnsdagar.

Ögonblicket Clabbe och Trajjan
Stureplan 1969, Claes af Geijerstam och en hottad mc.

Jeep Grand Wagoneer 1986
Här är epitetet stadsjeep allt annat än ett skällsord. Grand Wagoneer höll stilen i nästan 30 år.

Broschyren Opel Kadett A
Nätt, rätt – Kadett! Nu är det sextio år sedan Opel återinförde det gamla modellnamnet på en helt ny småbil.

Sjukilometersbilen Saab 96 GL 1980
Det här går väl ändå inte att slå? Inte ens en mil på 42 år!

Sverigeresan Lidingö i MB 220SEb Cab
En av världens snyggaste cabrioleter för fyra – vi tar en tur i den på den omväxlande ön strax utanför Stockholm.

Firad 60-plussare Renault 4
Polisbil, hippieraket, terrängklättrare, storlastare, strand­raggare, rallyhjälte ... Det fanns en R4 för alla tillfällen!

Volvo 760 GLE Limousine 1984
Bepansrad och förlängd med 80 centimeter – Säpos kantiga limo blev under 15 år en del av Sveriges ansikte utåt.

Moped Victoria Avanti
Tyskt stabil och italienskt vacker – vilken kombination!

Rösta på Årets Klassiker!
Tolv fantastiska kandidater och chansen att vinna en saxlyft eller något annat fint. Det är är klart att du måste rösta!

Mazda 323 Turbo 4WD 1987
De flesta piskades hårt i skogen men en rallybil blev stående i garaget när den bara gått 300 mil. Vilken tidskapsel! 

Automobilia BMC-rosetten
När en stor del av brittisk bilindustri slogs samman behövdes en gemensam symbol – givetvis i Union Jacks färger!

Skogstomtens hemlighet
Mitt i villaområdet har ett dussin klassiska bilar och mycket annat fått sjunka ner i myllan ifred. Nu ska allt bort!

Klassikerguiden VW Karmann Ghia
Sensationellt vacker och genomförnuftig på samma gång. Det är klart att du ska ha en sportfolka!

Våra Klassiker
Rostskyddsproffsen tar hand om Claes Saab 93, Fredrik hyr ut sin Fiesta och Peugeot 106 får lite ny plåt.

Läsarnas Klassiker
En Rekord ren från pynt, en skarpskuren Fiat, och en Ford Escort att övningsköra i. Dessutom en Mercedes-coupé!

Fixa själv Läderklädsel i Volvo 240 
Fredrik Nyblad uppgraderar sin GLT med skinn i originalstil. Så gick det till, steg för steg! 

Saab 99 GL Combi Coupé 1979
För den som ville lasta utan att behöva synas i en skåpbil lanserade Saab 1974 det perfekta alternativet.

Läs mer om:

Taggar: Reportage, Saab 99

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.