Det har inte blivit så mycket kört med det senaste förvärvet, en nästan
	overkligt välbevarad Range Rover. Under de första fem månaderna blev
	det bara 22 mil av förflyttningar mellan olika garage, och de många
	kallstarterna resulterade i en horribel bränsleförbrukning.
	
	Drygt
	68 liter försvann ned i det grova bränsleröret innan pumpen slutligen
	slog ifrån. Mer än tre liter milen. Utan tvekan den törstigaste bil jag
	någonsin haft.
	
	Sedan dess har omständigheterna varit lite mer
	gynnsamma och vid en körning på 19 mil i ett svep på landsväg och i
	jämnt tempo noterades 1,25 l/mil. Fast vid blandad körning stiger
	förbrukningen direkt. Men det är ju en sommarbil brukar jag säga till
	mig själv när jag står där på macken. Igen.
	
	Desto roligare att
	spendera pengar på förbättringar av bilen. Att få tag på delar innebär
	inga större problem och nya bussningar, remmar och dämpare till
	bakluckan har det bland annat blivit.
	
	Fälgarna har skiljts
	från sina torra Michelindäck och lackerats om. Nya Good Year-däck i
	dimensionen 205 R 16 beställdes från Tyskland via internet. Knappt
	4 000 kronor inklusive frakt istället för drygt 7 000 kronor som
	gummihandlaren hemma ville ha.
	
	Fast monteringsverkstaden jag
	blev anvisad kommer jag nog aldrig att besöka igen, och jag hoppas att
	Good Year gör lika bra däck i Sydafrika…
	
	Hos Offroad Service
	Sweden utanför Ã-rebro (019-46 80 62) finns mycket begagnade delar.
	Carlos som driver verkstaden har skrotat ett stort antal Range Rover
	och här hittade jag bälten till baksätet, sådana saknades nämligen.
	
	Gängade
	hål för bältesfästena finns från fabrik men än har jag inte lyckats få
	dit själva rullarna. Innertaket sitter i vägen och den något fragila
	inredningen responderar inte väl på våld. Men sådant kommer det nog att
	bli fråga om...
Relaterade bildspel
	Första åk: Mini 1000 Pickup 1970
	
	Nuvarande kärror: Range Rover V8 1980, Buick Park Avenue 1991.
	
	Nästa vagn? Sug efter en liten fin BMW från 1970-talet finnes. En 02 eller en tidig 3-serie.
	
	Range Rover V8 1980
	
	Gjort: Nya bussningar och fästen till bakaxeln gjorde underverk för stabiliteten och minskade glappet i drivlinan.
	
	Ska göras: Anliggande broms vänster bak, hög tomgång, bälten till baksätet, lite pyssel.