![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/citroen_ds_propsal_model_bertoni_late_fiorties.jpg?itok=Bnvk48Ta)
Redan i slutet av fyrtiotalet hade man klart för sig hur den nya moderna Citroënen skulle se ut.
Redan i slutet av fyrtiotalet hade Flaminio Bertoni och hans team någorlunda klart för sig hur efterföljaren till trotjänaren B11/B15 skulle se ut.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/bertoni_sketch_1950.jpg?itok=k4fvIuWA)
Ett tidigt utkast från runt 1950
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/ds_dah_1951.jpg?itok=MGWo7qVX)
Redan 1951 hade man klart hur framtidens instrumentbräda skulle se ut
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/bertoni_ds.jpg?itok=rgB3o-_c)
Lite mer finslipning och så sakta börjar denblivande DS ta form
Citroën måhända varit sist ut med att få fram en ny efterkrigsbil - men vilken bil det blev!
När Citroën DS premiärvisades 1955 kändes alla andra nya bilar föråldrade över en natt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.