Bild
Nästa artikel

Volvo 244 DL: Kaffekoppen

LÄSARKLASSIKER

Den heter Blå Mocca och det har fler än ett skäl. Maja Karlssons fina Volvo 244 DL är ett stycke rullande historia.

Blå Mocca lämnade monteringsbandet på Volvo Kalmarverken någon gång under 1977 eller tidigt 1978. Den 16 mars 1978 registrerades bilen på Volvoåterförsäljaren Liljas Bil i Kalmar AB och gick som hyrbil.

Volvon är en 244 DL, Volvo 244-410-2281 L, med automatisk växellåda, taklucka, tonade rutor, och bagagerumslampa vilket gör att bilen ser ut som en GL.

Blå Mocca köptes av mig 2001 på en liten oansenlig annons i lokaltidningen under rubriken ”Volvo 1978 6000 kronor”. Och jag var bergsäker på att det handlade om en Volvo 343. Men vi tog mod till oss och ringde och fick komma och spana in bilen.

När garageporten öppnades och Blå Mocca lyste upp tillvaron så smalt vi båda och affären blev avklarad. Vi kom dit i en S80 så kontrasten mot Blå Mocca var ju total i alla betänkligheter.

Nu är Blå Mocca en naturlig del av vårt intresse för bilar och att jag själv dricker te ser jag bara som ytterligare en bredd på tillvaron, för i Blå Mocca är det inte så mycket plats på bredden om man jämför med en S80.

Och varför i hela friden kallas då denna Volvo 244 för Blå Mocca undrar vän av ordning. Jo i ett infall av sinnesnärvaro framför en kaffekopp, givetvis med Gevalia … Hmm eller, nja så gick det inte riktigt till. Jag, Blå Moccas matte alltså, döpte bilen till Blå Mocca av två orsaker.


Färgen påminner starkt om Blå Mocca och nummerplåten som läser bokstavkombinationen KKP, alltså för er som kan porslinsspråket så blir denna förkortningen för just kaffekopp. Lysande, närmast genomskinligt glasklart eller hur?!

Mening med Blå Mocca som vi nu ägt ett par år är inte att ha en utställningsbil, utan Blå Mocca är rakt igenom en entusiastbil med siktet inställt på kult, elegans och finess som bara en Volvo 240 från 1970-talet kan bjuda på.

Tänk bara när du stänger kassaskåpsdörren; sadunk. Eller motorljudet, dregel. Eller varför inte det klassiska gula varselljuset.

Och visst finns skavanker och ojämnheter, bucklor och icke originaldelar men det är ju charmen med Blå Mocca. Det finns bara en Blå Mocca och vem bryr sig om några skavanker.

Blå Moccas förehavande och långtidsrenovering pågår där en sak i taget fixas precis som när man färdas i denna blåa skapelse och tar just en sak i taget.

Namn: Maja Karlsson
Märke: Volvo 244 DL
Modell: Volvo 244-410-2281 L
Årsmodell: 1978
Ägd av mig sedan: 2001
Hemsida: bluemocca.blogspot.com/

Kommentarer

#1
Håkan Gustavsson
2011-05-06 09:28

-Hallå där!

Verkligen fin bil, Maja. Jag gillar 78:ans front med "listen" som ramar in lampor och grill.
Kan tyckas som "ytligt", men visst hjälper en sollucka till att förhöja känslan hos en "vanlig" standard bil? Speciellt om vindavvisarens färg matchar lacken på bilen. -Snyggt!

Är det möjligtvis Garpens fyr man ser i bakgrunden?
Då kanske vi syns i sommar...

Håkan i Malmö

#2
Maja Karlsson
2011-05-06 21:03

Visst är det Garpens fyr! Tackar för uppskattningen! Moccis var på besiktningen idag och klarade sig jättebra! Den fick bara tre små anmärkningar. Det var mycket bra med tanke på att den har stått sedan 2005.

#3
Henrik johnasson
2011-05-06 22:52

Vilken underbar bil! Den lilla eftermarnadsratten och STP-märket på framskärmen vittnar om en svunnen tid, där man med enkla medel satte sin personliga charm på en gammal bil.
Snälla bevara den som den är, detta är svensk kultur på högsta nivå!

Henrik "Tjoen" i Mullsjö

#4
Jocke349
2011-05-06 23:43

En sådan hade jag på åttiotalet och det var något av det tråkigaste jag ägt i bilväg.Glad att dessa bilar idag tillhör historien för körinspirerande var de definitivt inte.

#5
Gaute Halsaunet
2011-05-07 01:06

Ser ut som en flott bil det der, ta vare på den :) Litt rart å tenke på at 240 ikke lenger er så vanlig på veiene, de har jo vært med oss så lenge.

#6
Bernt Jonsson
2011-05-07 10:53

Jag hör också till den lilla skara som anser att Volvo 240 är värda att spara på trots den allmänna uppfattningen är att det är en bil som ska till skroten.

Jag blev kallad idiot av samtliga arbetskamrater när jag kostade på min 242 -77 i typ nyskick en linoljebehandling för 400 kronor härom året.

#7
Gäst
2011-05-07 11:42

Åh - Volvo 240 hade så många karaktäristiska ljud som man aldrig glömmer. En morgontrött B21A:s pulserande gång, ljudet från backspärren när man lägger ur backväxeln, det brunstiga "höfläktsljudet" från motorn vid höga varv på låg växel. Dessa ljud tillhör den svenska folksjälen.

#8
Maja Karlsson
2011-05-07 20:33

Tack! för alla kommentarer och vi ska inte ändra på den för den är precis så som vi vill ha den...trots det kommer vissa renoveringar att göras...men utseendet kommer inte att ändras.
Om någon vill följa Blå moccas väldigt långsamma=) renovering så finns bloggen
http://bluemocca.blogspot.com/
Maja

#9
Svante Eriksson
2011-05-08 00:13

Härlig bil! Och blogg. Bilen verkar vara precis i samma lagom fina bruksklassikerskick som min 900 Turbo.
http://www.klassiker.nu/lasarnas_klassiker/900-turbo-trubbnos-med-ljudet-1663
Hel, ren och proper, men inte finare än att man vågar använda den.
Gäst: Grymt träffsäker beskrivning av välkända ljud. Klicken när man lägger ur backen är en klassiker... Eller varför inte den snabbt tickande bältesvarnaren som halverar tempot när blinkersen slås på... :)
Maja: Ett par ambulansfälgar och Blå mocca vore fulländad...

#10
Mark W
2011-05-09 13:35

För bara fyra år sedan hade brorsan en -77a i samma fina färg och originalskick. Fint omlackerad och absolut nyvaxad blev vi utvinkade UR cruisingen på Classic Car Week i Rättvik av träffens grundare och förgrundsprofil. En Volvo 240 var icke välkommen trots fint originalskick. Samtidigt möter vi en bryskt kirunacabbad dito, knökfull av halvnaket och gapigt folk som blivit insläppta av funktionär från andra hållet. Numera kan vi skratta åt det, men då kändes det väldigt snopet.

#11
Maja Karlsson
2011-05-09 18:33

Jag ser då inget komiskt i detta...för jag är inte förvånad, vi råkade ut för samma sak. och blev avvisade med Blå Mocca för några år sen och andra ägare till 70 talsbilar har också råkat ut för detta fenomen.
Man kan bara hoppas på att folket bakom träffar och cruisingmöten förstår att värna om 70 talarna.

#12
Alf Karlsson
2011-05-14 23:05

Sluta och klaga på volvo 240 70-tal för den har en charm och det är en riktig svensson bil. Visst smeknamnet stridsvagn fick den heta av svenska folket men till skroten ska dom inte. Vi ska uppleva och minnas folkbilen volvo 240 på vägarna istället.

Volvo 244 Grönis 75:an

#13
Nina1
2011-05-16 14:46

"Volvo 244 Grönis 75:an"

Volvo 240 har aldrig haft någon charm.Den var ett tråkigt ögonblick i svensk bilindustris historia med en lika tråkig kaross som tråkig motor.Något sådant kan det aldrig finnas någon charm i.Har färdats i allt från PV, Amazon, 140, 240, 740, 760, 940, 850, S70 och S80 där inget kan slå känslan i t ex en limegrön S70 T5.Det är charm "Volvo 244 Grönis 75:an" där 240 saknar allt som förknippas med ordet underbar bortsett från underbart tråkig.

#14
biltrafik.blogspot.com
2011-05-16 22:53

Jag har kört en 244 -78 ett antal gånger, och det som dröjer sig kvar mest i mitt minne är ljuden. Klangen av dörrarna. Det högljudda tickandet från bältesvarnaren. Det klassiska "blåsande" motorljudet. Fina bilar, fulla av charm.

http://biltrafik.blogspot.com

#15
Alf Karlsson
2011-05-26 22:06

Grönis 75:an svar till nina nya volvo har ingen snygg design i dag tacka vet jag volvo pv amazon 140 240 då kunde dom designa bilar i dag ser nästan bilarna lika dana ut bara market i grillen skiljer dom åt men alla har olika tycke o smak det accepterar vi som vårdar gamla volvo 240

#16
Maja Karlsson
2011-06-16 11:43

Blå Mocca gillar inte folkrace....fy bövelen för detta oskick...men det ska ju tilläggas att folkrace faktisk är rätt okej på ett visst sätt men numera händer det att fräscha, relativt fina rostfria bilar hamnar i händerna på folkracefolket.

Dom köper helt enkelt en registrerad körklar Volvo; Saab från 70 talet från något dödsbo eller pensionär som slutat köra.

Och sen rivs bilen och byggs om till folkrace....sorligt förskräckligt och oacceptabelt för man kan ju undra hur vi ska kunna bevara dessa klenoder som knappast blir fler av.

Att man använder rostiga, skrotbilar i folkrace är ju helt acceptabelt men det borde finnas en kontroll och spärr för nybyggnad av folkracebilar som är äldre än 30 år.

Enligt säkra källor kom senast två stycken Volvo 244 från 1976 och 1977 till besiktningen av folkracetävling och bägge bilarna var nybyggda, totalt rostfria och raka i kaross,skärmar och dom har varit kanonfina innan dom skrotades av folkracenötterna.

Så gott folk klaga inte på att objekten för oss nostalgiker utplånas utan gör något istället.

Visst folkrace innebär ju att vem som helst ska kunna tävla men man borde ju vara lite räddare om folkracebilarna så man slipper bygga nya hela tiden.

Sveriges veteranfordonspark räcker inte till ett sånt ofog.
David & Maja

#17
Maja Karlsson
2011-06-25 15:29

Det drar ihop sig....vad? jo rattar in oss mot Ronneby till helgen och festivaldagen den 2 juli.
Blå Mocca och vi är anmälda och vi kommer att trilla dit med sjuttiotalet i bagaget.
Så vi kanske syns i Ronneby.....hoppas på solsken=)

#18
lars eriksson
2011-07-27 22:07

det är nog så att volvo och i synnerhet då volvo 240
är lite för "moderna" för att helt upskattas som veteraner,de flesta här på forumet som är negativa ser dem som de bruksbilar de egentligen var/är,
men på en träff tilsammans med tidsenliga attribut så blir det annorlunda, körde själv både 140 och 240
och uppriktigt sagt :de är ena riktiga "stridsvagnar"
men det har en charm som är omöjlig att uppnå med dagens modeller....
men som bruksbil året runt ska det självfallet vara modernt =abs ,servo mm är ingen "lyx"
men som hobbybil är det en riktig tidsmaskin och då blir helt plötsligt klumpigheten ett mycket trevligt avbrott till allt det moderna vi umgås med annars
håller helt klart med herr och fru hellstrand att finexemplar skall sparas och inte gå till tex folkrace
hur många tidiga saab 99 har inte mött detta öde ?
med stockcar ( föregångaren till folkrace) på 50 talet var det annorlunda
30 talsbilarna i (synnerhet ford v8 ) var det ingen som sparade på ,så de som gick åt där hade ändå inte varit kvar idag

#19
Maja Karlsson
2011-10-13 20:37

Blå Mocca har vilat sig ett par dagar men till helgen är han igång igen och före dig som gillar gamla hederliga Volvo 240 så tipsar jag här om Blå Moccas släkting och cruisingvän Herr Grön som nu är besiktigad och körklar.
Bilen ägs av min kusin och körs dagligen....med ett stort leende på läpparna
http://gulfgreen.blogspot.com/
Hälsningar Maja PS: fru Hellstrand är jag inte...bara sambo=)

#20
Anders Jansson
2011-10-16 23:24

Härliga bilar dessa 70 tals, Volvo 240. Massor av minnen och nostalgi sedan man var liten, är själv lycklig ägare till 2st Volvo 240 från 1975 i Originalskick, och ska så få förbli. Tyvärr har allt för många av dessa Volvon blivit nerkörda eller gått ned i Folkraceträsket...Usch tragiskt!! Dags att ta hand om de som finns kvar nu innan det är försent. Svensk bilbyggarkonst, svensk bilhistoria.

#21
David Hellstrand
2011-12-28 12:21

En liten fundering angående våra svensktillverkade veteraner.

Man undrar lite hur svenskarna tänker...vad det gäller möbler och andra gamla saker så finns det något som heter exportförbud men vad det gäller gamla klassiska svenska bilar så finns det inget som hindrar utländska uppköpare att komma hit och köpa upp Pv, Amazon, Saab 93, Scania L75:or, Titaner, 142:an och 240:n och andra bilar.

Att det sen skickas ut prototyper och förseriebilar på Amazon är ett ännu större problem för att inte tala om PV sporten och 123:an Amazonen.

Skäms på er svenska folket som bara tänker på pengar...för vem funderar ett steg längre att när vi väl sålt av dessa klenoder så är dom ytterst svåra att få tillbaka, och prismässigt så är det oacceptabelt att för en vanlig människa köpa en veteranbil för 80-100.000kronor.

Så inför exportförbud på klassiska svenska bilar av vissa modeller för annars kommer snart detta land att endast få se dylika bilder på nostalgiska bilder från förr.

Att sen delarna också hamstras av utländska köpare gör ju inte saken bättre för nytillverkning av alla delar finns ju inte.

Så får du ett anbud eller förfrågan från en utländsk köpare fundera om just din bil ska bli bortglömd i kungariket Sverige..och i bästa fall komma hit på träff med utländska skyltar för att sen försvinna igen.
För det är väl faktiskt så att vi är tillräckligt många svenskar som är intresserade av dessa bilar så att vi kan behålla dom vi har.

Utlänningarna får faktiskt klara sig på dom bilar dom har fått exporterat till sig förut.

#22
Maja Karlsson
2012-04-15 14:23

Hej hopp!
Om vädret tillåter..njae eller vi kommer nog även om det snöar så kommer Blå Mocca och Grönis till Ronneby classic.
Men det är ju ett bra tag till dess så planeringen pågår....något om taklast och kuriosa..
//Maja

#23
Erik Barkman
2012-12-23 13:08

Det är mig en sann glädje att se hur någon med landsanda och stolthet bevara en gammal svensk. Sverige är lätt det land som är sämst i världen på att bevara sin egen vagnpark. Man ser bara en massa äckliga jänkare i varje garage och Volvo tycks folk ha mest förutfattade meningar om. Är det inte ''fint'' nog att bevara en gammal svensk så kan man gott packa väskan och emigrera. Jag kör den sista äkta Volvo'n, en 940. Men söker en fin Volvo 240 eller Saab 900 att bevara till eftervärlden. Inte bara för att det är bilar. Det är att bevara något från en kultur som smulats sönder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.