Bild
Nästa artikel
Till och med Tintin och Kapten Haddock kör Charleston.

Grattis Citroën 2CV Charleston!

Dagens namnsdagsbil

Idag har Simon och Simone namndag. Därute. I vår lilla värld firare vi hellre Citroën 2CV Charleston.

Charleston är en modedans och en modevariant av Citroën 2CV. Charleston är den specialare som är klart lättast att identifiera av en hel mängd av varianter på 2CV som till exempel Transat, Beachcomber, Dolly, Cocorico, Bamboo och Perrier.

Det är nog ingen överdrift att påstå att Charleston förnyade intresset för 2CV högst dramatiskt då den presenterades hösten 1980. Plötsligt var det som om slitvargen 2CV fick en helt ny lyskraft. Flumstämpeln bleknade och in på scenen klev en chic nostalgimakapär med en autencitet som bara ett original kan uppvisa. Både namnet och lackeringen anspelade på 1920-talet vilket på något underligt vis smälte samman väl med 2CV:s fyrtiotalstalsform.

Den röd-svarta lackeringen kompletterades snart med kombinationen gul-svart och tvåtonsgrått.

Charlestontricket var tänkt att finnas en begränsad tid, men efterfrågan blev så stor att den blev ett stående inslag i modellprogrammet.

Den 27 juli 1990 lämnade den sista 2CV:n bandet i Mangualde-fabriken i Portugal och det var just en - Charleston.

3 867 932 2CV tillverkade men räknar man in Mehari, Dyane och andra versioner av 2CV blev produktionen totalt 6 990 520 exemplar.

Kommentarer

#1
Gunnar
2010-03-11 11:02

Sista lillcittran!

Charleston är tydligen Citroëns markering att en modell med mycket karisma är på väg att dö ut! Pluriel, denna extrema kombination av glassig cab, fiffig pick-up, ultramodern chipskärra och charmig retrohalvkombi är ju numera lika nedlagd som 2CV!
Länge leve den sista lillcittran!

-För en lillcittra ska ha stark personlighet och mycket konstruktösglädje, det hade 2CV, Ami, Dyane, Mehari, GS, Visa, GSA och Pluriel.

När kommer Citroën med en ny riktig lillcittra?

#2
Mats L
2011-10-28 21:42

Passande med Tintin samma dag som den nya Spielbergfilmen har premiär!

#3
Morgan Eklöf
2017-10-28 01:30

Fast var det inte lite fräckt av Citroën att stjäla ett designelement från Bugatti? För nog kommer den där krökta linjen som skiljer färgerna åt därifrån?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.