Bild
Nästa artikel

Grattis Daihatsu Charade!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag enligt Klassikers egen almanacka. I dag när Björn och Bjarne har namnsdag hyllar vi Charade!

I den mån Daihatsu Charade kommer att gå till historien lär det bli för dess udda motor. Charade dök upp sommaren 1979 i Sverige, två år efter den japanska debuten.

Det kunderna fick för sina "ca 32 000 kronor" som det stod i Jan Ulléns Bilfakta var en liten ettrig sak med trecylindrig motor under den kompakta huven.

Den hade framhjulsdrift, skivbromsar fram och fyra små dörrar, vilket passade bra i Sverige. På andra marknader fanns en käck tredörrarsvariant med ett litet operafönster.

Charade var inte Daihatsus minsta modell vid den här tiden. Max Cuore hade bara två cylindrar och 547 kubik. Storebror hette Charmant.

Motorn i Charade var på 993 kubik, det absolut optimala enligt reklamen. Med 331 kubik per cylinder gavs maximal effekt i förhållande till bränsleförbrukningen och flera hästkrafter (55 stycken) till lägre kostnad. Det hade man forskat fram.

Charade fanns i fyra generationer. Den första (G10) är kanske den mest originella i formen, sedan blev det mer och mer utslätning. 1983-87 fanns G11 och värt att notera är att bottenplattan användes som grund till läckra, knasiga Innocenti De Tomaso.

G100 kallades generation tre som fanns till 1994. Den trecylindriga motorn fick sällskap av en fyrcylindrig maskin. Sista generationen G200 (och G203) såldes till millenieskiftet.

Kommentarer

#1
Jonte Larsson
2010-06-18 12:56

Björn / Bjarne till Charade?
Intressanta kopplingar... jag får inte till det ;.-)
Hur som helst - underbara backspeglar.

#2
Sven
2010-06-18 16:30

Intressant också om motortypen och storleken. Någon tekniskt kunnig därute som kan bekräfta - men visst är det så att en rak tre- eller sexcylindrig motor är enda motortyperna som är fullt utbalanserade? (Ja, raka tolvor också, förstås, men de är ju inte så vanliga precis...) Är det inte också så att en motor med samma slaglängd som cylinderdiameter anses vara optimal vad gäller effektuttag och vridmoment i förhållande till ekonomi? I så fall låter Daihatsus reklamsnack ovan inte helt gripet ur luften, tycker jag.

#3
Martin S
2011-06-18 14:09

Fronten påminner kraftigt om samtida Honda Civic

#4
Tommytommy
2013-01-19 01:19

Jag är på jakt efter en Daihatsu Charade G10. Maila mig om du vet var jag kan hitta! tommyhansson@gmail.com

#5
Oscar G
2014-06-18 08:23

Nu, när "downsizing" mer än 35 år senare närmast är ett mantra, har varenda biltillverkare med självaktning små men effektiva motorer på programmet. Och i de flesta fall är de just trecylindriga, så man får väl konstatera att Daihatsu hade helt rätt!

Det hade väl i och för sig även DKW och SAAB med flera, men då är vi inne på ett helt annat spår... Men det skulle faktiskt inte förvåna om även det spåret i framtiden dyker upp igen, i modernt, tekniskt utvecklat skick!

#6
Oscar G
2018-06-18 15:30

Fyra år efter förra kommentaren råkade jag köpa en 1600 kg stor bil som har en liten trecylindrig 1200-kubikare under huven. Inte går den på de 0,52 l/mil som deklarationen påstår, men det var heller inte väntat. 0,7 är närmare sanningen, men det känns okej för en så stor bil. 0,7 var ju den låga förbrukning som var säljargument för lilla Renault 4L när det begav sig...

Hur som helst öppnar det för intressanta jämförelser:
Gamla folkvagnen hade en 1200-kubikare på modiga 30 hästar.
Saaben hade en trepipig 850 som vräkte på med 34 hk, om jag minns rätt.
Denna är trecylindrig på 1200 kubik och lämnar snällt 134 hk, som drar jämnt och starkt. Och det med bensinförbrukning som en Renault 4 - och med en skatt på 480 kronor per år!
Tekniken går trots allt framåt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.