Foto: Simon Hamelius

Nästa artikel
Jons Motorbygge del 8
Projektbilar

Jons Motorbygge del 8

Publicerad 4 september 2012

Foto: Simon Hamelius

Jon Remmers bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL – hemma i lägenheten, denna gången handlar det om smörjning och filter.

Exakt hur teknikerna på Volkswagen tänkte är inte helt lätt att veta. Men under hela sitt liv i produktion fick aldrig typ 1 motorn något riktigt oljefilter. Istället litade Volkswagen till en tesil i botten av oljetråget och täta bytesintervaller för motoroljan.

 Att det var en missräkning illustreras kanske bäst av att när Volkswagen konstruerade nästa generations boxermotorer – de så kallade typ 4 motorerna – så fanns ett riktigt oljefilter med på ritbordet redan från början. Eftermarknaden erbjuder flera lösningar för den som i efterhand vill montera ett oljefilter på en typ 1 motor. Men egentligen är det bara en lösning som har blivit accepterad som riktigt vettig.

 Att montera ett oljefilter är inte helt okomplicerat. Olja måste ledas ut ur motorblocket på det ena eller det andra sättet – passera ett filter och därefter ledas tillbaka in i motorn.

 Det vanligaste tillvägagångssättet är att man slår ut en plugg i motorblocket ovanför oljepumpen och gängar upp det så en slangkoppling kan skruvas i. Oljepumpens trycksida blockeras med en gängad plugg. Den trycksatta oljan leds istället ut genom ett hål i oljepumpens lock, passerar oljefiltret, eventuellt en extra oljekylare och leds därefter tillbaka till motorn via slangkopplingen som skruvats i motorblocket.

 Rörigt? Häng med! Det är betydligt enklare i verkligheten än i text. Den här metoden har egentligen bara en nackdel. Eftersom man borrar och gängar sig in i en av oljekanalerna måste motorn vara demonterad. Borrspån smörjer inte bra.

 

Text&Foto Jon Remmers

Oljepumpen och två olika varianter av oljepumpslock. Båda locken är eftermarknadsdelar med gängade utgångar på pumpens trycksida. Det som skiljer dem åt är att det ena är gjort i svarteloxerad aluminium, det andra i gjutjärn. Aluminiumlock har rykte om sig att slitas ner mycket fort mot oljepumpens ståldrev. Därför har jag köpt det grå i gjutjärn som förhoppningsvis ska hålla lite bättre.

Genom att lägga locket mot pumpen och skaka det fram och tillbaka kan man bilda sig en uppfattning om toleranserna. Rasslar det i pumpen som en maracas kan man slipa av oljepumpens gavel mot ett våtslippapper tills dreven linjerar med huset. Packningen bildar det nödvändiga spelet mellan lock och drev.

Min oljepump är avsedd just för den här operationen och trycksidan är redan pluggad. Äntligen har någon tänkt till! Mot motorblocket använder jag silikon som packning. Huruvida det är ett smart drag visar sig förmodligen ganska snart. Notera skåran i kamdrevet. Det är den skåran som driver oljepumpen.

Pumpen monterad. Det gängade hålet överst till vänster är var oljan leds tillbaka in i motorblocket. Oljekanalen som går diagonalt från pumpen används inte längre. Oljetrycket går istället ut från hålet i oljepumpslocket. Klart som korvspad?

Återigen ett telefonsamtal till Custom &Speed Parts i Hyllinge. Muttrar med ingjuten tätring. Som från fabriken. Muttras på med andakt! Pumpens drev är inflottade med litiumfett, förhoppningsvis hjälper det dreven att snabbt hitta motoroljan

Provmontering. Stålomspunnen teflonslang är bra grejer. Naturen behöver hundratals år på sig för att bryta ner teflon. De här slangarna kommer att fungera lika bra långt efter att jag lämnat jordelivet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.