Bild
Nästa artikel

25 år gammal Volvo slog moderna bilar i bullertest!

låter gamla bilar mindre?

I nya numret av Klassiker testar vi tesen om att gamla bilar bullrade mindre på grov asfalt. I ett enormt bullertest utfört av Vi Bilägare smög vi in tre av redaktionens klassiker: Jaguar XJ6, Mercedes 200T W123 och Volvo 240. Resultatet överraskade!

Visst var bilarna tystare förr? Med mjukare bussningar, mer däck på fälgarna och snällare fjädring borde det vara så – eller hur? I nya numret av Klassiker (10/2016) fick vi möjligheten att testa den tesen. Och vi fick delvis rätt.
 
Problemet med kupébuller i bilar är större i Sverige än i andra länder. Den bil som upplevs som knäpptyst på släta spanska motorvägar kan vara outhärdlig på våra breddgrader. 
 
Förklaringen är skillnaden på asfalt. På en stor del av det svenska vägnätet finns en sorts beläggning som kallas skelettasfalt. Den är exceptionellt grov med stenar på upp mot 16 mm i diameter. Skelettasfalt används framför allt för att den bättre kan stå emot slitage från dubbdäck – men det kostar i ljudkomfort.  
 
På den typen av asfalt genomförde tidningen Vi Bilägare ett omfattande bullertest av några de populäraste nya bilarna i Sverige. Under tre dagar i oktober testades 50 bilar på samma sträcka av E4 mellan Knivsta och Uppsala. 
 
Ljudnivån mäts oftast i decibel(A) som är ett jämförmått i förhållande till örats hörtröskel som är 0 dB(A). Suset i en skog ligger på 20 dB(A), ett normalt samtal på 60 dB(A) och en rockkonsert på 130 dB(A). Smärtgränsen brukar sägas ligga på 120 dB(A) och en ökning med 10 dB(A) i kupébuller upplevs av örat som en fördubbling av ljudnivån. 
 
Vid testet mättes ljudet i höjd med förarens öron i 90 och 110 km/h. Ljudnivån i baksätet mättes i 110 km/h. Dessutom gjordes en specialmätning av hur mycket lågfrekvent buller som bilarna alstrade i båda hastigheterna. Det är en typ av oljud som huvudsakligen kommer från däck och hjulställ och som uppfattas som ett entonigt malande och dånande muller. 
 

Bäst i testet blev nya Mercedes S-klass som kostar omkring en miljon med 72,4 dB(A) i 110 km/h. Sämst blev Mazda MX-5 – den var med 82,4 dB(A) dubbelt så bullrig som Mercedesen.
 
Av Klassikers tre bidrag till testet gick det allra bäst för Volvo 240 GLT 1991. Den slutade på en sensationell niondeplats av alla bilar i testet. Bland dem som den slog fanns moderna premiumbilar som BMW 520 Touring, Mercedes E-klass och Volvos toppmodell idag: XC90 som kostar från 572 000 kronor!
 
Mest ljud i 240 kom från motorn, det var först vid 110 km/h som det blev en del däckbuller och då stannade ljudmätaren på 74,2 dB(A). Hade resultatet bara baserats på buller i 90 km/h hade 240:n hamnat ännu högre upp i listan!
 
Hur kommer det sig att en 25 år gammal bil slår så många toppmoderna vagnar? Läs hela testet i Klassiker 10/2016!
 
 

Läs mer om: Volvo 240

Kommentarer

#1
Hans H
2016-11-22 13:10

Jag anade något sådant när vår nyligen köpta (begagnade) Saab 9-5 2.3t BioPower bullrade på ett närmast outhärdligt sätt. Med nya sommardäck i stället för de låtsas-racingdäck den hade vid köpet blev den mycket tystare, trots samma låga profil. Men vår 17 år gamla Opel Omega Caravan är helt klart hushållets tystaste bil. Den rullar då på den "höga" standarddimension som var vanligt på däck då 1999, bekvämt och tyst.
Även vår 23 år gamla Saab 9000 CSE 2.3T är tystare än sitt yngre syskon. Även där är det gammeldags bekväma högprofildäck.
Har bekvämligheten fått stå tillbaka för sportigt utseende? Ja, tydligen.

#2
Lövis
2016-11-22 13:49

Alla bilar var inte tystare förr dock. Jag jobbade med Mazdabilar i många år och när 626 genaration 3 kom, tror det var -98, så var den outhärdligt bullrig att åka i. Skulle man färdas en längre sträcka så var det öronproppar som gällde! Generationen efter var inte tystare den heller. Kommer ihåg att det kom representanter från fabriken då vi (och kunderna) hade klagat över bullernivån och att de blev förvånade då tydligen beläggningen på våra vägar är grövre än på många andra håll i Europa.

#3
Jonathan
2016-11-22 15:39

Hej, tycker det vart kriminellt dåligt med uppdateringar angående din 240 Fredrik!

Det är exakt den modellen jag velat ha själv, korrekt utförande med rätt färgkombination.

När du väl tröttnat på den så har jag en 242 Cabriolet med reggad med B21ET som är tillgänglig för inbyte.

#4
Kalle
2016-11-22 17:42

Inte ett ord om diesel. Om de moderna bilar som räknas upp är utrustade med dieselmotor kan inte resultatet vara överraskande då dessa orsakar ett ständigt malande buller. Och lägg sedan låga breda däck till detta.

#5
Peter
2016-11-23 08:39

Mazda MX-5 sist! Föga förvånande då det är en cab.

#6
Uno Liljedahl
2016-11-23 18:56

Alltså, enligt min mening är det de onödigt breda däcken som är upphovet till det moderna bullret.
Visst mullrar en diesel men i motorvägsfart är det definitivt däcken.
Men jag minns farsans 244 från 1976, 4-växlad. När jag fick min första bil en audi 100, 1987, 1,8l, 90 hästar så var ju skillnaden himmelsvid mot farsans "traktor".
Anyway, tidning är något jag ser framemot varje månad!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.