Bild
Nästa artikel

Amazon Herrgårdsvagn 50 år!

Jubilar

Volvos första personbilskombi blir 50 år – och man frågar sig: Varför försvann den delade bakluckan?

Den 17 februari 1962 var Amazon Herrgårdsvagn ett givet huvudnummer i Volvos monter när 1962 års bilmässa öppnade i Stockholm.
 
Nu hade man för första gången en modern kombi med personbilskomfort. Duetten, laståsnan och trotjänaren var förvisso praktisk och tillverkades sedermera parallellt med Amazonen, men den lämnade mycket övrigt att önska i komfort och utrustning. Nu hade man en vagn som attraherade en bredare publik, både som arbetsfordon och familjebil, eller bådadera.  Priset vid introduktionen var 14 475 kr i baspris vilket var en hel tusenlapp mer än sedanen. Då fick man ett gott lastutrymme med plant golv, tvådelad baklucka och stora bakdörrar som också gav lätt åtkomlighet och insteg, dessutom kunde bilen göras bäddbar. Dessutom fick man amazonens övriga komfort, utrustning och inte minst stil.
 
Med fällt baksäte var lastutrymmet 183 cm långt och 126 cm brett. Lastförmågan var 490 kg, tio kg mindre än Duett. Prestanda och köregenskaper var i klass med sedanmodellens och toppfarten uppgavs till drygt 140 km/h med 75 hästarsmotorn och 1250 kg vikt. Under åren förändrades inte mer än nödvändigt i amazon-serien , exteriört förblev herrgårdsvagnen sig lik sånär som på smådetaljer, och  tekniskt följde den med sedanmodellen i utvecklingen.
1964 byttes trumbromsarna framtill mot skivor med servo och den fick nya stolar. 1968 kom delad rattstång av kollapstyp och effekten i motorn ökades till 115 hk i starkaste utförandet, för 1969 års modell fick Volvos mdeollprogram den nya B20 motorn, och detta blev det enda året med denna i kombin för den togs ur produktion senare under 1969, medan 2-dörrars Amazonen kom att fortsätta tillverkas en bit in på 1970. 

Bilen som stod på bilsalongen 1962 var dimgrön med klädseln i beige tyg och brun plast, detta fanns bara det första året och mer vanligt var att bilarna kom i vitt, beige och blått, senare kom sortimentet att kompletteras med mer färger.  I den första ”A”-serien 1962 byggdes bara 1400 stycken, vilket gör dessa till mycket ovanliga idag. När den sista kombin rullade av bandet 7 år senare hade man dock byggt 73196 stycken.

Amazon Utomlands. 
Volvo hade ju redan haft framgångar med PV444:an främst i nordamerika, med amazonen kunde man nu bredda sig på exportmarknaden efter som den även kom att byggas högerstyrd.  Till exempel köpte brittiska polisväsendet 1964 in Amazonkombis som de första icke-brittiska tjänstefordon någonsin. Och exporten generellt blev omfattande, av  667323 byggda amazoner totalt gick ungefär 370000 på export, över hälften alltså.  Dessutom exporterade man inte bara hela bilar, en hel del kom nu att monteras utomlands. 
Varje år packades några tusen bilar ner som CKD (Completely knocked down) för att skeppas iväg och monteras i fjärran länder. Dessa hette inte heller Amazon, detta namn användes bara på skandinaviska marknaden, pga patenträttigheter. Utanför norden var de mest kända som Volvo 121/122, P220 och dess varianter.

I Chile hade man redan 1960 dragit igång Volvosammansättning tillsammans med Norska Veritas, detta bolag hette DiVolvo SA och låg i Arica. 1962-1967 satte man samman runt 3000 Amazoner här, och dessutom en del PV544 och 1800S för sydamerikanska marknaden.

1963 öppnas en fabrik i Nova Scotia, Kanada, närmare bestämt i Dartmouth. Här byggdes amazonen med namnet Volvo Canadian, som var våras 122S modell, kombin hette Canadian Station wagon och så kom även en Canadian GT. 1967 flyttades fabriken till Halifax där man nu hade kapacitet att sätta ihpå runt 8000 bilar per år för den kanadensiska marknaden. Fabriken stängdes 1998. 

1965 invigs Volvos monteringsfabrik i Ghent, Belgien och var en rejält tilltagen anläggning. Med denna fick man ett större avstamp in i marknaden inom EG, och den första bilen som rullade av bandet här var just en Amazon. Totalt 26310 Amazoner sattes ihop här. Från början var anläggnigne enbart avsedd för slutmontering men från och med 1972 hade man utökat det till att producera hela bilar, och Ghentfabriken är idag Volvo Personbilars största anläggning i utlandet. 

Mellan 1966 och 1970 sattes Volvo ihop i Sydafrika av  Motor Assemblies LTD,  utanför Durban. Hit lär även de allra sista Amazonerna från 1970 skickats för slutmontering så sent som i december dett år, efter själva produktionen hemma hade upphört i juli. Volvomonteringen i Sydafrika upphörde 1976 när Toyota tog över hela Motor Assembliesfabriken.

Kommentarer

#1
blörk
2012-02-17 10:25

En av Volvos trevligaste och snyggaste vagnar någonsin.

#2
Staffan A
2012-02-17 21:50

För några år sedan (ok då, ca 20 hrmm) träffade jag då och då Jan Wilsgaards son. En gång berättade han om när han ringde till Amazonklubben för att fråga någonting om en Amazon han hade då. Beskrivningen av vad som hände när han presenterat sig var mycket underhållande!
För övrigt är artiklarna på den här hemsidan helt fantastiska!

#3
Håkan Gustavsson
2012-02-19 11:36

Jag kan bara instämma...
Linjerna är väldigt "harmoniska", och man ser en klassisk herrgårdsvagn ur alla vinklar. Att man dessutom gjorde "egna" bakdörrar till den, gjorde att den fick en mer naturlig herrgårdsvagnslook på fönsterpartierna med.

Tyvärr så fick dem (liksom alla andra Volvo kombis) slita hårt - varpå beståndet är vad det är idag.

#4
Peter Wallgren
2012-03-05 11:40

Ja, det är väl ett av mina få misstag i bilägandet. Sälja min första bil som var en Amazon kombi 1966. Den var helt fantasisk. Vilken komfort och hur lätt kunde man inte lasta den. Saknar den MYCKET men en tvådörrars sedan från 68 är inte så dumt det heller!

#5
Mattias Sving
2014-04-14 16:34

Ja en dimgrön 62:a HGV står nu under fullständig renovering i garaget hos mig :) arvegods efter min morfar som köpte den ny från fabrik :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.