Bild
Nästa artikel

Arvet efter Corvair

Design

Chevrolets sorgebarn Corvair fortsatte leva vidare på sätt och vis.

Chevrolet Corvair med sin svansmotor och moderna tvålkoppsdesign var en verklig särling vid introduktionen 1960. Den visade sig dock vara mer radikal än genial, iinte bara med amerikanska mått mätt.
Trots att Corvairen successivt förbättrades år för år , till exempel som med innovationer som turbo.  Och trots förbättrad bakvagn och ökad säkerhet så kom den segdragna rättstvisten med Ralph Nader att effektivt döda försäljningen.
Men trots kraftigt sviktande siffror höll Chevrolet igång Corvairen i nästan tio år, man kunde inte lägga ner modellen under den segdragna rättegångsprocessen för då skulle man förlora prestigen. Ett mycket egendomligt och närmare unikt fall i bilhistorien. Ända in i slutet skissades även på en helt ny generation Corvairs.

Överst till höger är en färdig fullskalemodell daterad till 1967 och kunde blivit Corvair 1970, så bidde inte men delar av den överfördes till andra modeller, taklinjen med den svepande bakdelen kom på Chevelle 1973.

1962 gjorde Pininfarina en elegant stilstudie på Corvair, den var aldrig menad att sättas i produktion men däremot kom den slankare profilen att gå igen på 1965 års Corvairserie. Fullskalemodellen under är liksom den första från 1967 och fronten är i princip identisk med Pininfarins variant, resten av karossen känns klart igen i den kommande Camaron som introducerades under 1970.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.