När den andra generationen Volkswagen Golf GTI lanserades fanns det många konkurrenter. Men med fyrventilsteknik återtog Golf täten i GTI-ligan 1986.
Det var på våren 1986 Volkswagen Golf GTI 16V introducerades och i slutet av mars så kom de första 300 exemplaren till Sverige. Marknadsavdelningen vecklade in sig i argumenten när man skulle förklara vad som var nytt i broschyren: ”När vi nu utvecklat en ’nästintill’ tävlingsmotor ur vår 1,8 l basmotor, är det för första gången en europeisk motortillverkare introducerar förfinad motorteknik i en bilmodell som redan älskas av en massmarknadspublik”. Man gjorde också klart att GTI 16V var ”bara få förunnade”.
Sextonventilsmotorn hade visats upp redan 1984 på Frankfurtsalongen, därefter hade Volkswagens ingenjörer kämpat med att göra den tillförlitlig. Ett av problemen var att topplocken sprack, sannolikt på grund av kylproblem på avgasventilssidan. Topplocket i lättmetall var av crossflowtyp med dubbla kamaxlar, en som hanterade de 32 mm stora insugsventilerna och den andra skötte avgasventilerna med en diameter på 28 mm. Att effekten ökat med 27 hästkrafter räckte inte, det måste förstås synas också. Överst på motorn fanns därför texten ”DOHC-16V”.
Chassit var förbättrat med kraftigare krängningshämmare, fjädringen var hårdare och sänkt med 10 mm. Frontspoilern hade kylluftskanaler till de främre bromsskivorna. Utanpå skiljde modellen ut sig med ett 16V-emblem i grillen och ett på bakluckan. På taket satt en elektroniskt förstärkt radioantenn. Även inne i kupén fanns ett 16V-emblem ovanför handskfacket och hastighetsmätaren var graderad till 260 km/h i stället för 220 km/h. Kanske lite onödigt då toppfarten var 208 km/h.
I Klassiker nr 10/21 kör vi Volkswagen Golf GTI 1984 och Golf GTI 16V 1988 och borrar ner oss i allt om andra generationen Golf GTI.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.