Bild
Nästa artikel
Tänk att anlända till Träffpunkt 70 under pompa och ståt...

Femma i bilrenovering?

Blockharen

En tidig Renault 5 – så nätt, så rätt, så ovanlig. Men nu har ett lovande exemplar dykt upp på Blocket. Någon som känner sig manad?

För inte så länge sedan var de ett glatt inslag i trafiken med små smala hjul, ärtiga färger och för det mesta glada förare. Nu är de som bortblåsta, särskilt 70-talarna. Men i Arvika står en -74 och väntar. Med modest miltal, rätt dekal i bakrutan, snygg metallicfärg, de ursprungliga regplåtarna.

Är det bara vårglädjen hos Blockharen som gör att den ser extremt lovande ut? Det är Träffpunkt 70 i höst – den 21 september på Grytsbergs Säteri i Stjärnhov för att vara exakt – vem köper och gör i ordning den till dess?

Länk till annonsen

Kommentarer

#1
Viljam
2014-03-12 09:26

Jag minns att de första årsmodellerna hade ärvt R4:ans lösning med en paraplyväxelspak stickande rakt ut ur instrumentpanelen.

#2
Per
2014-03-12 19:07

Fin bil. När (mer exakt) och var är nästa träffpunkt 70 ?

#3
Jonas Lj.
2014-03-13 21:48

Njae Viljam, det var golvväxel de första åren och de flesta modellerna. 76 togs den in med liten motor under 800cc som inte behövde avgasrenas och till den var det paraplykrycka.

#4
World star hiphop
2014-03-19 20:03

har ni lagt ner den grymma träffen träffpunkt 80 och ersatt med 70!?

Känns träffpunkt 90 mer intressant?

#5
Lasse
2014-03-22 23:28

Det står ju i texten ovan var träffen är. Läser ni inte texten innan ni frågar? "Det är Träffpunkt 70 i höst – den 21 september på Grytsbergs Säteri i Stjärnhov för att vara exakt" Träffpunkt 70 och Träffpunkt 80 kommer att gå på detta ställe omlott, alltså i år 70, nästa år 80 o.s.v. Till glädje för alla som bor i dess närhet och till besvikelse för alla andra bilentusiaster runt om i Sverige att koncentrera träffarna till ett enda ställe.

#6
Leif Hurtig
2014-05-02 14:42

I Sverige var det faktiskt endast 76 års modell som fick paraplykryckan, eftersom Renault inte iddes avgasrena 956-kubiksmotorn när svenska särbestämmelserna infördes till detta år. Vi fick ju dessutom 5TS, med 64 pigga avgasrenade hästar i 1300-kubiksmotorn från Renault 12 – som för övrigt då fick 1400-kubiksmotorn från spanska R12 på den svenska marknaden och plus 7 hästar i TS och hela 13 hästar plus i 12TL! – Detta år då de flesta andra bilmärken MINSKADE motoreffekten i de svensksålda bilarna och t o m sålde 76:or hösten 1975 utan den nya avgasreningen som årsmodell 75B, fram till årsskiftet.
När R5 kom till Sverige, våren 1973, då endast i TL-versionen med 956 cc-motorn från Renault 8, men med 44 hk DIN effekt, monterades extrautrustningen golvspak som standardutrustning i de svenska bilarna. Det var ju "sportigare", trots att kryckspaken egentligen gav både snabbare och mer exakta växlingar. På de svenska bilarna monterades dessutom ett kombinerat tork-och spolreglage för vindrutetorkarna, eftersom vi hade lag på elektrisk vindrutespolare sedan 1970. På de franska R5 satt en vanlig tvåläges tangentströmbrytare på torkarspakens plats och spolaren reglerades med en gummituta på golvet.
Men, som sagt, fr o m 1976 och t o m 1981 års modell såldes en "bastard-TL", som egentligen var en 5 L men med TL:ns inredning. 1978 fick snik-femman t o m TSens framstolar med de höga ryggstöden, men moorn förblev R5-varianten av den 3-lagrade 4L-motorn på 782 cc och 33,5 hk DIN.
Även Renault 4 fick samma 782-kubiksutförande. Tack vare högre kompression och kamaxeln från R5L tappade R4 bara en halv hk jämfört med 75 års modell med 850-kubiksvarianten av samma motor; från 34 till 33,5 hk DIN.
Renault-femman i annonsen har den nya unika, ärtsoppsgröna metallicfärgen 906 Vert Bornéo, som erbjöds på samtliga modeller 1974, men försvann redan till 75 års modell, så denna R5 är väl värd att bevara av flera skäl!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.