Bild
Nästa artikel

Chaprons ogjorda

formsvacka

Chapron är mest förknippat med Citroën, men ritade en hel del annat också.

Kommentarer

#1
Oscar G
2015-09-01 08:36

På design nr 2 är åtminstone fronten ok, men........
Tack för att Henri Chapron istället fokuserade på att designa vackra Citroënvarianter - och tack för att vi aldrig behövde se en RR med fenor!!!!

#2
Hasse B
2015-09-10 14:03

Skulle säkert funkat i raggarsvängen på den tiden, knappast annars. Hur tänkte de, om alls? Att de två lyxbilstillverkarna skulle villigt samarbeta och låna ut lite av varje i ett franko-anglo-amerikanskt joint-venture? Tanken svindlar... Nej, tur att de lämnade utvecklandet av såna där stilkollisioner till hemmabyggarna - de anakronistiska grillarna som hör till dyrare bilmode än idag är ju redan på kitschgränsen för det mesta. Rolls har väl knappt ens motvilligt erkänt att de från och med den perioden lånat drivlinorna av amerikanerna och gärna design från Pininfarina (klart, för bortglömda Camargue gavs ju erkännande för designen). Det verkar ha varit mycket sånt där i farten på den tiden; de amerikanska bilvisionärerna/designerna Virgil Exner och Brooks Stevens spånade ju vilt kring nerlagda lyxmärken som Duesenberg och liknande och kändisfavoriten Stutz Blackhawk kom till direkt ur de idéerna. Mycket av designen i 70-80-talens amerikanska downsizing-våg stammar också från 60-talets förkastade lyxbilsskisser. Vore iofs kul med någon analytisk artikel i Klassiker om det - perioden när bildesignen var som mest bipolär och modet ett tag pendlade mellan fade-away fenders och flygplansfenor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.