Nästa artikel
Chevrolet Corvette 70 år!
jubileumsbil

Chevrolet Corvette 70 år!

Publicerad 21 januari 2023 (uppdaterad 21 januari 2023)
I helgen är det 70 år sedan Chevrolet Corvette visades upp för första gången. Den ultramoderna sportbilen tog folk med häpnad på Motorama i januari 1953.

I början av femtiotalet var den amerikanska bilfloran ganska konformistisk.  Oavsett märke erbjöds det i princip en fyrdörrars sedan en coupé någon cabriolet och kanske en snofsig hardtop. Allt byggt på samma bas - färgtonerna var oftast dova och dunkla.  

Så när Chevrolet visade upp en skinande vit ultramodern sportbil på Waldorf Astoria där 1953 års upplaga av det storslagna Motorama ägde rum var uppståndelsen total.

Bländande vit med röd inredning, låg och futuristisk och byggd i ett helt nytt material  - glasfiberarmerad plast. 

EX-122 var arbetsnamnet och alldeles före Motorama bestämde man sig att den skulle heta Corvette. Det var inget kuttersmycke utan en bil som skulle gå i produktion.  Den 30:e juni 1953 rullade den första Corvetten av bandet i Flint, Michigan. 

 

Då man kom igång sent på året och det nya materialet skapade lite inkörningsproblem blev det bara 300 Corvetter av första årsmodellen, alla lackerade i Polo white. 
Under skalet var det inte lika modernt som bilen såg ut. Där satt Chevrolets beprövade sexa på 235" med rötter i tjugotalet. Man målade den blå och kallade den Blue flame six. 
Ärligt talat var den lite mer än så. Här satt aluminiumkolvar, lyftare från en lastbilsmotor (!) ny kamaxel, högre kompression och tre förgasare.  Allt det här gav totalt 150 hästkrafter vilket inte var så pjåkigt alls 1953.  Transmissionen var en tvåstegad automatlåda. 

1954 - Produktionen flyttas till St.Louis. Nu gick den att få i blått, rött och svart med.  3640 Corvetter lämnade fabriken detta år. 

1955- Nu kom en V8 - äntligen!  Den kallades Turbo-fire och var på 265 kubiktum och 195 hästkrafter.  Det här året  byggdes bara 700 bilar. Corvette var en flopp som hotades av nedläggning redan här.  

1956 - Bill Mitchell ville inte höra talas om att hans baby - Corvetten - skulle läggas ned. Istället satte han sig vid ritbordet och gjorde en facelift. Vidare fick den nu uppvevbara sidorutor och en hardtop erbjöds för mer komfort. En treväxlad manuell låda ersatte automatlådan som flyttade till tillvalslistan. Antal byggda: 3467 stycken.   

1957 - Året nyhet var bränsleinsprutning,  hela fyra olika varianter på den kunde man få. Från 250 till 285 hästkrafter. Standardmotorn gav 230 hästar, Fuel injection var dyrt - runt 500 dollar extra och sattes i drygt 20% av bilarna det här året. Fyrväxlad låda var också nytt för året men bara 664 köpare villa ha det. Totalt gjordes 6339 Corvetter.

1958 var det dags för en makeover. Nu blev Corvetten längre och bredare.  Dubbla lampor och helt ny instrumentering var också bland nyheterna.  Motormässigt samma som förut - En 283" V8 i två förgasarvarianter och två insprutningsalternativ som kunde ge upp till 290 hästkrafter.  Årets produktion: 9168 stycken.  

1959 - Största förändringen var att man tog bort en del gimmickar från föregående årsmodell. Lite förbättringar i instrumentering samt en växelspak med spärr för backen. Corvetten växte i popularitet  - 920 bilar levererades med insprutningsmotor av totalt 9670 som lämnade fabriken det här året. 

1960 - Inget att rapportera - sex nya färgval fanns i listan annars inga förändringar från föregående år. Produktionsrekord: 10261 stycken.

1961 hände det lite grejor.  Borta var nu de kromade tänderna i grillen. Bakpartiet blev mer spetsigt och gav en hint om vad som komma skulle. Nu satt fyra runda lampor bak vilket kom att bli ett trademark för Corvette under flera decennier.  Samma motor som förut men nu på upp till 315 hästar med insprutning.  10939 Corvetter gjordes det här året. 

1962 - Lite kosmetiska uppdateringar. Grillen blev nu helt öppen, lite mer krom skalades bort . Ny motor - en 327" hittade ner under huven. Den var på 250 hästkrafter men gick att få upp till hela 360 med insprutning. 1918 bilar fick det detta året av totalt 14531 stycken. 

1963 kom en helt ny generation Corvette. Formen var vass och radikal och nu fanns den även som coupé. Det visade sig vara ett bra drag då försäljningen nu nästan fördubblades.  Av de 21513 Corvetter detta år var ungefär hälften coupéer. Den delade bakrutan fick en del kritik då den störde bakåtsikten. Skinnklädsel lades till i tillvalslistan. Motormässigt inga förändringar från föregående år förutom option Z06 - för nästan 1300 dollar extra fick man Corvetten som ren racerbil. 199 stycken sådana beställdes. 

1964 - Nu försvann den där irriterade stolpen i bakrutan. Chassit fick en rad förbättringar och karossen fick några kosmetiska förändringar. Produktionen uppgick till 22229 bilar. 

1965 - Stora nyheten var en 396" Turbojet motor på 425 hästkrafter. Basmotorn var fortfarande 327:an från 250 till 375 hästar. Det här var sista året med insprutning - bara 337 bilar fick det detta år. Skivbromsar blev standard. 23562 Corvetter såldes. Fortfarande var cabrioleten mest populär och stod för 15376 av dom. 

1966 - 396 Turbojetmotorn ersattes av en ny 427" - hästkraftskriget var i full gång och kryssade man för kod L78 fick man 427:an med 425 hästkrafter, annars fick man nöja sig med 390.  Standardmotorn 327" gav 300 hästar jämnt. På utsidan var skillnaderna modesta. Gälarna på sidan var nu vertikala och 27720 Corvetter hittade nya köpare det här året. 

1967 - Små yttre skillnader, gälarna ändrades igen och en del trim skalades bort. Men på den tekniska sidan var det desto mer. Nu fanns tvåkrets bromssystem, kollapsibel rattstång och lite andra säkerhetsdetaljer. Motormässigt oförändrat med undantaget L88 - vilket innebar ännu mer effekt ur 427:an. För nästan 1000 dollar extra fick man 430 hästkrafter - dock såldes bara 20 bilar med det. Totalt 22940 Corvetter detta år - en liten nedgång men en helt ny Corvette väntade runt hörnet. 

 

Dags för tredje generationen Corvette - C3.   Ny fräsch form och man var fortfarande ensam om att vara 'Americas only true sportscar' som man skrev i reklamen.  En ny detalj för 1968 var T-top - ett targatak med avtagbara luckor. Corvette var först ut med detta. Motoralternativen var samma som 1967 och det räckte ju mer än väl. Debutåret för C3 slutade med hela 28566 bilar, av dom var 65 procent cabrioleter. 

1969 - Subtila förbättringar, den nya Corvetten hade fått kritik för snålt innerutrymme och lite halvdan kvalitet - sådant rättades nu till. 327:an byttes ut mot en 350" som började på 300 hästkrafter. 427:an var kvar men man utvecklade en ännu brutalare motor - ZL1.  Det var en 427" i aluminium med torrsumpsmörjning och en kompression höjd till smärtgränsen på 12,5:1. Den hade transistortändning, krävde 110 oktanig bensin och levererade över 550 hästkrafter!  Hela ZL1-paketet gick löst på $4718 vilket var ungefär vad en ny Corvette kostade. Det byggdes bara två stycken ZL1 Corvetter. Cabrioleten tappade popularitet och coupén sålde för första gången bättre - 57% av de 38762 bilarna det här året var coupéer. 

1970 - Inga större förändringar till det yttre. Under huven kom lite nyheter som 350 LT1 som var en lite häftigare variant på standardmotorn och gav 370 hästkrafter. Ny bigblock för året var 454:an. En ZR1 fanns också. Det var  ett viktbantnings/prestanda/väghållningspaket runt LT1-motorn. Bara 25 kunder valde detta - istället föredrog 4473 stycken den nya 454:an. Det var 25% av de 17316 Corvetter som såldes 1970. 

 

 

De här åren fick man en liten plakett i mittkonsolen som talade om vilken motor du hade. 

1971 - I stort sett oförändrad. Som föregående år 350-motorn fanns från 270 hästar till 330 som LT1. den större 454" på 365 till 425 hästar.  ZR1-paketet fanns kvar och kompletterades med ett ZR2 till 454 LS6-motorn. Högt pris och mycket av konceptet var att lätta bilarna på så mycket utrustning som möjligt gjorde att få såldes. Åtta ZR1:or och tolv stycken ZR2. Totalt gjordes 21801 Corvetter detta år. 

1972 - Nu började hästkraftskriget ebba ut, hårdare regler gjorde sitt till.  454:an fick inte säljas i Kalifornien och du kunde inte längre få de tuffa sidepipesen som talade om att du hade en Bigblock. Effekten sjönk till 200 hästkrafter i standardmotorn och 454:an lämnade 270. ZR1-paketet fanns kvar men sattes bara i 20 bilar. Årsmodellen känns enklast igen på den blanka grillen. Produktion: 27004 bilar där cabrioleten stod för 6508 stycken. 

1973 - Ny front i uretan för att följa skärpa säkerhetsregler. Effekten sjönk lite till och började nu på 190 hästar.  Valde man L82 - vilket många i Kalifornien gjorde då dom blivit snuvade på Bigblockmotorn - fick man 250 hästar i 350-motorn. 

 

1974 - Nu fick Corvette ett nytt bakparti som matchade framdelen. På motorfronten intet nytt - däremot började Corvetteköparna bli mer och mer bekväma. 63% kryssade för elhissar, 67% av köparna valde automatlåda,  29% valde Air condition.  Servostyrning satt i 95% av bilarna. Cabrioleten var på väg att fasas ut och stod nu för bara 14% av de 37502 Corvetterna från detta år. 

1975 - Sista året för cabrioleten - 4629 stycken såldes finalåret. 454:an hade nu försvunnit men på det hela behöll Corvette sin popularitet trots sjunkande effektsiffror - 38465 stycken blev det totalt detta år. 

Corvetten sålde bara mer och mer trots att utvecklingen gick på sparlåga de sista åren av C3 generationen. 1977 gick det att få dragkrok till den men bara 289 köpare ansåg sig behöva detta.  1978 kom en större facelift och då Corvette fyllde 25 år fick dom ett speciellt jubileumsemblem. Samma år fick Corvetten också vara pace car på Indy 500 för första gången.  Under 1981 gick flyttlasset från St Louis till Bowling Green i Kentucky där man bygger Corvette än idag. 

Nu hade Corvette fått en större bakruta i fastbackstil för bättre bagageutrymme. Det skulle dock dröja till 1982 innan den gick att öppna. Från 1980 såldes Corvette med en mindre 305" i Kalifornien - i övriga Världen behölls 350-motorn. Sista året för generation C3 var 1982. 

Det året gjorde bränsleinsprutningen comeback. Cross-fire injection - även kallad TBI .  Detta höjde effekten från 190 till 200 hästar. Som final gjordes en Collector series i silver/Beige färgtema. Hela 6759 stycken såldes i det utförandet. En finess på just Collectorsmodellen var den öppningsbara bakrutan. Alla 25407 Corvetter detta år kom med automatlåda. 

Det kom inte någon ny Corvette av 1983 års modell. Men 44 stycken testbilar byggdes. Alla utom en skrotades efter utfört uppdrag och den enda överlevande står på Corvettemuseet i Bowling Green. 

I mars 1983 presenterades äntligen den helt nya Corvetten och nu hade man gått all in på avancerad teknik, aerodymanik och finesser som digital instrumentering. En modern bil för moderna tider flera nivåer över tidigare generation. 

350" med Cross-fireinsprutningen och 205 hästkrafter var kvar från1982, men resten av bilen delade inget med tidigare modeller. Första året såldes 51407 stycken. 

1985 - Ny insprutning - Tuned Port injection - kom och puffade upp effekten till 230 hästkrafter och gav bättre ekonomi. Automatlåda standard manuell på tillvalslistan. 39729 Corvetter lämnade Bowling Green detta år. 

 

1986 - Cabrioleten gjorde comeback.  Dessutom blev den vald till pace car på Indy 500. Där kördes den av general Chuck Yeager - mannen som var först genom ljudvallen. Nu kom ABS-bromsar och man tog ut fem hästkrafter till ur motorn. 7315 av 31509 bilarna detta år var av den öppna modellen. 

1987 - En rad förbättringar i chassi och fjädring, ett nytt lite mjukare väghållningskit erbjöds under namnet Z52. Ville man ha bilen stenhård gick man för Z51 istället. Man tog ur 240 hästkrafter ur motorn men man kunde få mycket mer om man frågade snällt. Callaway Twin Turbo gick att beställa genom Chevrolethandlarna och såldes med garantier - bilarna byggdes om hos Callaway. För häftiga $19995 ( En Corvette coupe började på $28000)  fick man dubbelturbomotorn på 345 hästkrafter och gjorde bilen god för 285km/h.  Det skall ha gjorts 188 stycken av dessa - totalt byggde 30162 Corvetter det här året. 

1988 - Corvette fyller 35 år och med det kom en jubileumsmodell helt i vitt. 2050 stycken gjordes och kallades Z01 i listan. Callaway twin turbo installerades i 125 bilar och det kostade nu häftiga 26000 dollar extra. Dom byggde ett exemplar av Sledeghammer - med 885 hästkrafter kom den upp i svindlande 410km/h. Totalt blev det 22789 Corvetter sålda. 

 

Callaway Sledgehammer

1989 - Nu kom en sexväxlad låda, 17 tums hjul blev standard och nu fanns en hardtop till cabrioleten. 67 stycken Callaway twin turbobilar beställdes och 26412 Corvetter såldes det här året. 

1990 - Helt omarbetad instrumentering, fortfarande digital. Airbag blev standard. Den stora skrällen hette ZR1 - Med hjälp av Lotus gjorde man Corvetten till superbil med om den här. Med en prislapp på 59000 dollar var den dubbelt så dyr som en vanlig Corvette. Ändå gjordes 6939 stycken åren 1990 till 1995.  58 stycken Callaway twin turbos såldes det här året och var nästan lika dyr som ZR1. Totalt: 23646 bilar sålda.

1991 - Dags för en lite facelift, nu fick Corvette det rundade bakpartiet som kom på ZR1 året innan. Sista året för Callaway Twin Turbo. 71 sådana byggdes och kostade nu 33000 dollar extra. Av någon anledning skiljde fem hästkrafter mellan coupéen och cabrioleten - 245 respektive 240. Produktion: 20639. 

1992 - Nu kom nya LT1 motorn på 300 hästkrafter och den andra juli  rullade den miljonte Corvetten av bandet. Det här året lämnade 20428 Corvetter fabriken. 

1993 fyllde Corvette 40 år och ett paket -Z25 - togs fram.  6749 kunder beställde detta och alla bilar kom i en vinröd nyans och skinnklädsel. Året efter kom airbag på  passagerarsidan och 1995 var sista året för ZR1 , den kostade då drygt 68000 dollar. Samma år fick Corvette äran att vara pace car på Indy 500 för tredje gången. 1996 var sista året för generation C4 och nu kom en ny motor - LT4 på 330 hästkrafter. C4 avsultades med en collectors edition i 5412 exemplar. Det gjordes också 1000 exemplar av en Grand Sport som kostade $3250 extra. 

 

 

1997 kom en helt ny Corvette där man lagt mycket krut på chassi för att kunna konkurrera på allvar med bilar från Porsche och Ferrari. Växellådan flyttades till bakaxeln. Motorn var också helt omarbetad och hade numer en rätt flyktig förankring i den gamla 350" smallblock. LS1-motorn kallas fortfarande 350 men var i verkligheten 346 kubiktum och 345 hästkrafter. Kort modellår gjorde att bara 9752 Corvetter producerades, samtliga coupéer. 

1998 - Nu kom C5 även som cabriolet, och man kunde för första gången sedan 1968 välja mellan fast eller avtagbart tak på coupéen.  Cabrioleten fick dessutom en riktig baklucka - något Corvette inte haft sedan 1962. Corvette blev vald till pace car på Indy 500 igen. Den nya öppna Corvetten stod för 11849 av totalt 31084 tillverkade det här året. 

 

 

1999 kom Corvetten som renodlad coupé istället för fastback, targan fanns kvar och cabrioleten likaså.  För årsmodell 2000 var den enda egentliga skillnaden att den nu gick att få med blankpolerade fälgar. 2001 kom tillvalet Z06 tillbaka med 385 hästkrafter ur 346" motorn och ett reviderat chassi som skulle funka att åka till från och på racerbanan med.  Året efter höjdes effekten i Z06 till 405 hästkrafter. Återigen stod man pace car på Indy 500.   År 2003 fyllde Corvette 50 år och en jubileumsutgåva gjordes i vinröd metallic med gråtonad läderklädsel. 

Där lämnar vi Corvettes historia för den här gången - redan 2005 ersattes C5 av den helt nya C6 och idag är man inne på åttonde generationen. Vi säger grattis till USA:s piggaste 70-åring.   

 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.