Bild
Nästa artikel

Det femte hjulet

från förr

I bilens tidiga ålder fanns det utrymme för mycket experimentlusta, det var inte ens självklart den skulle ha fyra hjul till exempel.

Det fanns bilar med tre hjul, några provade med både sex och åtta hjul, och det laborerades även med tvåhjulingar.

Så fanns det även en femhjuling, The Flyer.
Från början tillverkades denna supersimpla bil, eller vad man skall kalla det, av A.O Smith i Milwaukee, och från 1915 till 1919 av de mer välkända Briggs&Stratton köpte rättigheterna till The Flyer. I deras regi kom den att byggas ett tag in på 1920-talet. Detta var det billigaste motorfordon som gick att köpa då, i 1922 års prislista står den för 125 dollar. Ofjädrade hjul satt i en "ram" bestående av plank, det femte hjulet är drivhjul med vidhängande motor. Den var på 2 hästkrafter och Flyern hade direktdrift på det femte hjulet "Koppling" fungerade så tillvida att man lyfte upp hjulet med motorn vid start och sen sänkte man det med en spak.

Kommentarer

#1
Richard Aulin
2017-10-06 21:57

Faktum är att ett fungerande exemplar av detta "motorwheel" dör upp hos en entusiast i Uppland för några år sedan efter att Briggs & Stratton utlyst en tävling om landets äldsta fungeranda B&S-motor!

#2
Grefve Leif Uno Lööw
2017-10-06 23:25

Själv har jag det tredje benet. Frugans favorit, haha!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!