Bild
Nästa artikel

En helt vanlig dag i München

BMW 3-serie

BMW:s andra 3-serie bjöd på en aldrig tidigare skådad modellbredd. Vilken ska du välja?

Det talas ofta om modellerna Neue Klasse och 02-serien som startpunkterna för det moderna BMW. Men det var med andra upplagan av 3-serien – E30 – som man verkligen lade grunden till den roll som volymtillverkare man har idag.

E30 var tillräckligt speciell för att tilltala entusiasterna men programmet hade samtidigt en bredd som gjorde att det lockade köpare som inte var riktigt lika bilintresserade. Över 2,4 miljoner exemplar tillverkades.

När serien introducerades hösten 1982 var det dock endast med en karossvariant – tvådörrars sedan. Denna modell kallas idag i annonserna för coupé men det är egentligen felaktigt. I samma veva började karosstillverkaren Baur bygga en halvcabriolet på den urtsprungliga karossen.

Till 1984 kom 3-serien med fyra dörrar för första gången och i september 1985 presenterades BMW:s första egenbyggda cabriolet på 3-serien. Den började byggas i maj 1986 och blev en succé med nästan 100 000 sålda exemplar.

I september 1986 breddades programmet – bokstavligen – med M3. Trots att den baserades på tvådörrarsversionen av E30 kan den sägas ha en egen kaross eftersom det bara är ett fåtal paneler som är utbytbara. Även M3 fanns som cabriolet.

Hösten 1987 kompletterades serien med en fyrdörrars kombi – Touring på BMW-språk – och så var programmet komplett.

På bilden som är tagen i skiftet 1990-91 finns det således fem olika karosser att välja på, bak- eller fyrhjulsdrift, bensin- eller dieseldrift och en rad olika fyr- och sexcylindriga motorer.


Vilken skulle du ta?

Kommentarer

#1
Per Berner
2018-02-28 12:50

Hade tre E30 på raken när det begav sig – en basutrustad 320, enlyxigare 323 och så en flåbuse till 325:a med M-paket. Direktheten och kraften i den senare var magnifik, men 320 är nog ändå favoriten. Maken till harmonisk drivlina och perfekt kompromiss mellan komfort och sport har nog aldrig skådats, varken förr eller senare. 125 hk räckte gott till tolvhundra kilo. Så gött den lätt, och så gött det kändes när man nådde den lilla puckeln på vridmomentkurvan.

#2
Robert
2018-02-28 20:17

Kan också vara i Regensburg. Stor produktionsort för E30. Det är Carls köpguide ”trea m balkong” som gjorde att jag blev med en e30. Cabriolet för tre år sedan. Inte ångrat mig en sekund. Har även blivit dailydriver i en trea om än nyare årgång.

#3
Robert
2018-02-28 20:17

Kan också vara i Regensburg. Stor produktionsort för E30. Det är Carls köpguide ”trea m balkong” som gjorde att jag blev med en e30. Cabriolet för tre år sedan. Inte ångrat mig en sekund. Har även blivit dailydriver i en trea om än nyare årgång.

#4
Sami V
2018-03-06 17:35

Har haft en rad E30 genom åren, dock aldrig en cab! Riktigt trevliga bilar som än idag väcker ha-begär. Nu för tiden rattar jag E21:or som kom mellan 02-orna och E30. E21 har blivit modellen som knappt finns kvar i folks minne idag, trots att det var BMW:s första 3-serie.

#5
Joakim
2018-03-06 19:18

E21 är ju underbar, den finns definitivt kvar i mitt minne.Jag hade en 320 av 1977 års modell, men drömde förstås om 323i. Det blev sedan 318i E30 av 1984 års modell. Sedan 1992 äger jag en underbar 325i Cabriolet av 1987 års modell. Innan E21an 2002 förstås, av en ovanlig årsmodell, 1976. Härliga bilar.

#6
Joakim
2018-03-06 19:18

E21 är ju underbar, den finns definitivt kvar i mitt minne.Jag hade en 320 av 1977 års modell, men drömde förstås om 323i. Det blev sedan 318i E30 av 1984 års modell. Sedan 1992 äger jag en underbar 325i Cabriolet av 1987 års modell. Innan E21an 2002 förstås, av en ovanlig årsmodell, 1976. Härliga bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.