Bild
Nästa artikel
Jeepster fick mycket ovationer för sin design när den introducerades, för formen stod Brook Stevens.
Spartanskt och sparsmakat, men det ryms ändå fem mätare i den lilla snygga panelen i mitten.
Go devil bytte namn till Hurricane det sista året, motorn är i princip samma som i den klassiska krigarjeepen. 1779 köpare valde den större sexan som dock bara gav tre hästar extra.

En Jeepster igen

Import

Förra året berörde vi en ovanlig Jeepster som kommit in i Sverige, nu har en till anlänt.

Det är en mycket ovanlig modell på våra breddgrader, bara en handfull har hittat hit under årens lopp, förra året så anlände denna: www.klassiker.nu/jeepster-jeepen-som-inte-ar-en-jeep

Jeepster var en säregen modell, en SUV före begreppet SUV fanns.  Ett fritidsfordon, opraktisk, onyttig och kanske den första bilen som byggdes med syftet at helt enkelt vara ...ball?
Men den var ganska dyr,  vid introduktionen 1948 var prislappen c:a 1700 dollar, för samma dollar fick man en Ford cabriolet med V8 , i Jeepstern satt en inte särdeles pigg sidventilsfyra på 2,2 liter och 62 hästar. Men den hade ett tufft namn, "go-devil" kallade man motorn.
Bilen som nu kommit in är av sista årgången 1950 då den fick en liten ansiktslyfning och lite piggare  motor, 72 hästkrafter.  Prislappen hade trimmats ner något också och en Jeepster kostade nu 1390 dollar.  För 100 dollar extra fick man den sexcylindriga Lightningmotorn, men få valde det alternativet.  Sista året gjordes 5834 Jeepsters innan modellen lades  ned.  Totalt antal byggda från starten 1948 uppgick till 19132 stycken,  osålda vagnar såldes ännu in på 1951.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.