Bild
Nästa artikel

Fords kurvigaste, F3L

Racing

I skuggan av GT40 lyckades P68 inte särskilt bra på tävlingsbanorna.

Ford GT40 blev en legend på racerbanorna, med otaliga segrar under sin storhetstid, mindre känd är den tilltänkta efterträdaden F3L, eller P68 som den internt kallades. Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England. Motorn var en Cosworth DFV V8 på 3 liter. Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut, men det var den tyvärr inte...   Kanske snabb, för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968, men i tävlingen dog bilen på första varvet. Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara livsfarligt instabil, flera erfarna förare som Jack Brabham och John Surtees vägrade ens sätta sig i den.   Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar, ingen kom i mål.  Sista loppet, AMOC 500 på Silverstone 1969 kom den inte ens ut ur depån, då kablarna blev blöta av en regnskur.

Kommentarer

#1
Oscar G
2015-07-07 20:43

Det är här man vill utbrista "Good old England", men det är bäst att bita sig i läppen. Särskilt när man är anglofil själv...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.