Senaste aktivitet

"Magnus Johansson" har kommenterat på "Bärgare istället för besiktning!"

Franskimport

Import

Till Sverige, via Amerika.

Franska bilar har en lång historia i Amerika, redan i början på 1900-talet hade både Renault och De Dion egna fabriker där för den växande amerikanska marknaden. Men sedan dröjde det till femtiotalet innan märken som Renault, Peugeot och Citroën började etablera sig så smått over there.  


Citroën har dock aldrig varit särskilt vanliga där, den enda modellen som såldes i nån större volym var den exklusiva SM med Maseratimotorn. cirka  2000 stycken såldes mellan 1970-74 och dessa är lätta att känna igen då de inte fick ha det vanliga plexiglaset i fronten där, utan istället så såg man den här nödlösningen med öppna framlampor istället som syns på den här vita bilen.
Dessutom fick SM heller inte insprutning på USA-modellerna utan höll kvar vid förgasare även efter 1973.

En annan bil som importerats från USA var varken vanlig där eller här,  Renault Fuego. Då Renault hade ett samarbete med AMC som dels sålde och även byggde ett par av deras modeller för USA så var dessa inte helt okänd. Man sålde även Fuegon under några år främst då turbomodellen, fast detta är en vanlig GTX från 1981, dessutom utan de amerikanska lamporna och övrig USA-utrustning som sidoljus bak. Vilket får en att misstänka att den kanske åkt över atlanten i privat regi en gång förut... 

 

I Sverige sågs dom knappt alls. Fuego kom ut i mars 1980 och några enstaka togs in av importören som då var Volvo. 1981 var sista året i Sverige man kunde beställa (nästan) hela modellprogrammet, efter det togs bara Renault 5 in, så vi fick inte se europas bästsäljande sportcoupé alls här de kommande åren. 


På trailern står en tuff gul liten Renault 17 som har ett mångårigt förflutet som banracerbil. Den har inte kommit hit utan den är på väg ut ur landet, med destination Vancouver på Kanadas västkust som ny hemort. Det går ju en del trafik i den här branschen åt andra hållet också.

Läsarnas kommentarer

#4
Leif Hurtig
2013-03-08 11:33

Det är Jan Karlssons fel att jag skaffade en 17 Gordini 75 års modell 1984. Cab-modellen, precis som Janne K:s. Trots den från 74 töntiga fronten med enkla rektangulära strålkastare lika som R15, tack vare strålkastartorkarna.
Men cab-funktionen! Det som Citroën försökt imitera på ett mindre intelligent sätt med nya DS3 cabrio, är det som gör 17 så unik! Men det är svårt att fatta om man bara ser bilen.
Så var det för mig också, tills jag fick åka med Janne till en renaultträff i Belgien 1983. Det tog ca 15 mil tills jag insåg att 17 TS cab är rätt sätt att äta kakan och har den kvar! Cabkänsla precis när man vill, så mycket och så länge man vill och inga problem om det kommer en störtskur.
Ett tryck på knapparna till elhissarna och den eldrivna suffletten gör att man går från korsdragsöppet till coupéombonat på ca 20 sekunder. Upp till åtminstone 160 km/h. Det vet jag av egen erfarenhet.
"Vadå cab? Det är ju bara en plåsterlapssufflett", säger den fåkunnige. Så tyckte även jag. Innan resan 1983.
Den rostfria bågen som bär den eldrivna suffletten på targakarossen är inte mer skymmande än att cabkänslan finns där minst lika bra som i en traditionell targa-cab (dvs med takbåge bakom coupén). Tack vare att targabågen ligger i höjd med baksätet och sidofönstren saknar mittstolpe, precis som på vanliga coupékarossen på 17, blir cabkänslan faktiskt större än på "bärkorgscabbarna" Golf, Escort Kadett mfl, trots att dessa har en konventionell sufflett. Åtminstone är det min erfarenhet.
Men försök stänga taket i en Golf-cab, i 160 på Autobahn, när himlen öppnar sig. Visst, en hel del vatten tar vinddraget säkert hand om, Men när du ska parkera och cabba upp?
Största skillnaden i känsla mot dagens nytolkning DS3, är att Cittran varken har sidfönster utan mittstolpe eller ens sänkbara bakre sidofönster. Och kraftigare takbågar som bara ger solluckebredd i taköppningen. Det hjälper inte att suffletten går ända bak till bakluckan och sabbar bakåtsikten, 17-cabbens smarta taklösning är fortfarande oöverträffad. Dessutom ingick en Hard Top för vinterbruk som standardutrustning. Ett glasfibertak som skruvas fast i targabågen och vindruteramen ovanpå suffletten.
Att 17TS och 17Gordini dessutom har drivlina och bromsar från 12 Gordini, helaluminium hemimotor med Bosch D-Jetronic insprutning (för avgasnormernas skull) och tätstegad, femväxlad låda, skivor runt om – ventilerade fram – och kraftigare kränghämmare, förminskar ju inte direkt körupplevelsen.

#3
Jan Karlsson
2013-03-07 22:24

Roger!
Precis så tänkte jag 1974 när jag fått tag på broschyren! Sedan 1975 har den varit en livskamrat under ca 90 000 mil.
Kolla på Renault15-17.net

#2
Roger Rosth
2013-02-27 23:11

Vilka underskattade bilar R15 och R17 är!
Tänk er en R17 TS Cabriocoach! med de dubbla runda framlysena.....
En bilmodell Klassiker borde skriva om

#1
Jacob Munkhammar
2013-02-25 10:00

Jag ser en Fuego i Lund ibland. De är balla!