Bild
Nästa artikel

Grattis Volvo 760!

Jubilar

I torsdags var det exakt 30 år sedan en ny Volvo premiärvisades på Genèvemässan.

Vid den här tiden var en helt ny Volvo någonting sensationellt. Jämfört med idag när Volvo och alla andra lanserar nya modeller och versioner på löpande band, var det förr betydligt mer sällsynt mellan uppdateringarna. 1957 kom Amazonen, 1966 Volvo 140-serien och visserligen hade 240/260 haft sin debut hösten 1974 men det var trots uppdateringen fortfarande väldigt mycket en 144 i grund och botten.
Visserligen hade vi även fått modellerna 66 och 343 från Nederländerna, men de räknade ingen riktigt som några äkta Volvo. Så en helt NY Volvo från Torslanda var en sensation av stora mått. Den konkurrerade ut Palme, Lill-Babs, Stenmark, ETA och sovjetiska u-båtar från tidningarnas löpsedlar.

I samtida motorpress löd rubrikerna ”Lyxvagn med rallybett” och ”En svensk tiger” bland andra. Alla var även samstämmigt imponerade av all avancerad teknik som hade lastats in i den nya bilen, något  Volvo-köpare sannerligen inte varit bortskämda med förut. Dock var det mesta av finesserna förbehållet tillvalslistan - så även den fina skinninredningen i stram design i klart nordisk stil. 

Det helt nya chassit fick också mycket beröm, 760 var stram och konsekvent i sitt uppförande med för tiden utmärkt väghållning, och dessutom hade i sann Volvo-anda stor möda gjort för krocksäkerheten. Mycket i den senare delen var banbrytande lösningar.
 
Den nya Volvons form diskuterades vitt och brett, den var ännu kantigare än tidigare men samtidigt helt i linje med tiden, den kändes fräsch och nydanande. Man hade lagt ner mycket omsorg på att studera omvärldens modellutbud i både form och teknik. Arbetet med att skapa en ersättare till 264 i premiumskiktet hade påbörjats redan under mitten av sjuttiotalet och de första körbara prototyperna testades redan 1978. Den ursprungliga premiären var från början planerad till 1980, men finslipningar och tester drog ut lite mer på tiden.
   

Vad man hade att anmärka på i de första testerna var att bagageutrymmer var stort men svårlastat med hög tröskel. Vindbrus var också en irritationsfaktor och en del inredningsdetaljer i tvivelaktig kvalitet. En annan detalj det skrevs om som krävde tillvänjning var servostyrningen, 1982 var en sådan sak ingen självklarhet i en europeisk prestigebil...
Dessutom var detta en ganska dyr bil, nybilspriset låg runt 100 000 kronor i basutförande. Ville man ha de extra finesserna från godishyllan som bestod av farthållare, elhissar, sollucka, A/C, skinnklädsel med mera så kunde man  få lätta på lädret med ytterligare bortåt 50 000 kronor.
Först 1984 kom en man ut med en budgetmodell, den som bekant kom att heta 740.
 
Året efter lanserade man både 740 och 760 Herrgårdsvagn, i övrigt var det på Volvovis sparsamt med uppdateringar, först inför 1988 fick båda två lite ändringar främst i fronten och 760 försågs med den nya speciella ”multilinkbakaxeln" som fick följa med till efterträdaren 960. Tronskiftet mellan dessa två furstliga Volvomodeller skedde 1990. Den mer folkliga 740 fick dock hänga med ända fram till 1992.
 
Volvo 760 kom att utgöra basen för märkets fortlevnad, för under slutet av 1970-talet hängde företagets existens på en skör tråd, en utebliven fusion med Renault gick i stöpet  och vikten av att ta fram en modern bil blev ännu mer akut.  Det gick så långt att det sägs att internt började projekt 760 kallas för 11.55, fem i tolv, det var bråttom innan klockan klämtade för gott alltså. Den nya Volvon var inte bara tänkt att bli en lyxig bil i tiden, utan en plattform att säkra produktionen av nya bilmodeller under 1980-talet för så värst mycket mer utvecklingskapital hade man inte efter 760:n var klar. Och även den planen lyckades man med då själva grunden stod sig ända fram till 1998 då epoken bakhjulsdrivna Volvos fick ett värdigt avslut med toppmodellen S90/V90. 

Totalt byggdes hela 221 309 Volvo 760 under dessa år, och de allra flesta veks för exportmarknaden. För denna modell som ändå är en av de mest för oss kända och fick ikonstatus på ett tidigt stadium  blev faktiskt ingen särskilt vanlig syn på våra vägar, när såg du en äkta 760 sist? 

Kommentarer

#1
blö'rk
2012-02-05 09:44

Detta är den fulaste klossigaste Volvon som gjorts.

#2
Michael Heimbrand
2012-02-05 09:54

Grattis 760! Men jag kan inte låta bli att spy lite galla över svensk motorpress. När dem skriver "lyxvagn med rallybett" och alla andra lovord, så känner man lätt den där auran av att objektivitet väldigt snabbt byts mot patriotism och oro för annonsintäkter när Svensk motorpress skriver om Volvo. Ibland undrar jag var Volvo varit utan all denna massiva reklam dem fått från pressen. Volvo är en vinnare på förhand, och detta skall bara hyllas. Vad dem än gör. Det är så jag uppfattat Svensk motorpress rapportering av Volvo under 30 år som läsare av flera av tidningarna. Lite på samma sätt som att en artikel om franska bilar alltid måste avhandla kvalitetsklausulen. -Bara så man vet. Svenskt är ALLTID bäst. Personligen undrar jag på vilket område 760 är bättre än exempelvis BMW 528, Citroën CX och Opel Senator vad gäller modern teknik och prestanda. Bara en tanke. Hur hade bilar som Volvos gamla bakhjulsdrivna modeller stått sig i Sverige om dem varit importbilar? Jodå. Jag har allt en plats i mitt hjärta för Volvos äldre modeller. Har ägt dem i massor. Men jag tycker bara att pressen har varit totalt subjektiva i alla år. Skönt att slippa sådant i klassiker som numer är den enda motortidning jag läser. Och tack för en bra artikel Mårten. (Jag klagar verkligen inte på klassikers hyllning alltså. Utan på de andra tidningarna som i alla år misslyckats med objektiviteten i sina nybilstester). Nog om detta. Grattis på 30årsdagen 760!

#3
Pelle3
2012-02-05 13:58

Det var en snygg bil på sin tid.Tyvärr var ju inte motoererna lika stryktåliga som Volvo ägare var vana vid.PRV 6an hade ju sina små egenheter.

#4
Mårten Carlsson
2012-02-05 15:25

Man måste ju alltid sätta in allting i sin samtid, detta var odiskutabelt det bästa Volvo någonsin gjort fram till då. En helt ny stil och konstruktion, och i jämförelse med konkurrenterna en mycket bra bil, givetvis fanns det andra i segmentet som var bättre. Många gör även misstaget att jämför 740 med de större konkurrenterna i efterhand, men det är totalt missvisande, det är två helt olika bilar på alla plan, likaså 940 och 960 modellerna är också två helt skilda värdar.

#5
Johan Falck
2012-02-05 18:27

Vill verkligen hylla jubilaren. Hurra, Hurra!!!
Jag var med för trettio år sedan och då var en ny Volvo 760 verkligen status och beundran som berörde hela Sverige. Det tog kanske lite tid att vänja sig med utseendet men den stack verkligen ut. Jag har svårt att tro att någon ny bil idag oavsett märke eller andra egenskaper kan betyda så mycket som 760 gjorde då. En ny 760 var för de flesta omöjligt att nå upp till, endast för direktörer och hästhandlare. Vi andra fick vänta på att 740 kom ut på begagnatmarknaden.
Volvo lyckades dock tio år senare även få en viss gloria runt introduktionen av 850 men nu krävs det nog mer.
Det kommer att bli intressant om trettio år att bedöma hur vi tar emot Volvos hybrider år 2012. Jag tvivlar på att det kommer att beröra gemene man så mycket som introduktionen av 760 gjorde. Tyvärr är det inte så många som sparat undan en 760. Bilhistoriskt i Sverige borde den ha ett högt värde.

#6
Anders_Bil
2012-02-05 18:46

Var det inte någon tysk bildtidning som kallade den något i stil med "Världens snabbaste hammock"?

Mårten, vadå "givetvis fanns det andra i segmentet som var bättre"? Skulle vara roligt att se en tabelljämförelse.

#7
Morgan Eklöf
2012-02-05 22:25

Jag undrar fortfarande om 700-serien var inspirerad av Aston Martin Lagonda. Linjerna och inredning är bitvis lika intill förväxling. En förfolkligad variant av sjuttiotalet extremaste bildesign.

Hur någon kan tycka att 700 (eller Lagonda, för den delen) är ful är för mig obegripligt.

#8
John.
2012-02-05 22:31

Grattis 760!
Enligt mig har 760/740 den snyggaste designen någonsin.

#9
Gäst
2012-02-05 22:58

En 760 innan årsm. 88b är väl närmast att betrakta som ett skämt, stel bakaxel som hoppar likt en frodig Gotlands-kanin över ojämnheter, samt urusel i vinterväglag, för att inte tala om PRV.motorn med sina sjunkande cylinderfoder, m.m m.m...så ovan nämnda Opel Senator, BMW 528 i...och till o med Cittra CX ligger ju ljusår före i både kvalité och inte minst design o körglädje...hur vet jag detta?? Jo..jag har ägt varenda en av dom...utom Cittran, vilket aldrig lär hända heller! Ska väl erkännas att när multi-linken kom på 760:n så blev den betydligt trevligare att köra...men rolig, näää!! Trampar säkert på en del tår med detta inlägg...men de bjuder jag på ;)...over and out....;)

#10
Al Larmon
2012-02-06 05:24

Such a great car; versatile on the hills and the highway. I had a 1988 GLE, leather, automatic, sunroof. The trunk was so practical!
Complete with mud flaps it was a great tough looking, yet elegant classsy car. Today everything is a 'jellybean' and one car looks the same as the rest! But I'm from another generation.........

#11
Al Larmon
2012-02-06 05:24

Such a great car; versatile on the hills and the highway. I had a 1988 GLE, leather, automatic, sunroof. The trunk was so practical!
Complete with mud flaps it was a great tough looking, yet elegant classsy car. Today everything is a 'jellybean' and one car looks the same as the rest! But I'm from another generation.........

#12
Anders_Bil
2012-02-06 10:20

Appr diskussionen nedan om PRV-motorn i de första årgångarna av 760 och problemen med sjunkande cylinderfoder. Är det en myt eller fakta att många av dessa problemen orsakades av användning av för motorn olämplig motorolja? (Väldigt fina oljekanaler som satte igen --> motorn kokade --> pappchimsen blev blöta, sjönk ihop och fodrena följde med.) Men, merparten av dessa bilar torde väl ha servats på Volvoverkstad och här borde väl då ha varit känt vilken olja att använda? Eller?

#13
Emil Hammarlund
2012-02-06 20:53

Pelle3: Snygg bil på sin tid?
En snygg bil är alltid en snygg bil!

#14
kaninteloggain
2012-02-07 13:30

Håller med Michael Heimbrand, visst är det bra att man är positiv till inhemska bilar, men ibland har det blivit rejält fånigt.
Minns när 264 jämfördes med Granada och Commodore. Volvon var absolut smalast, men det ansågs vara en fördel, då det därmed blev lättare att veva ner rutan på andra sidan! Att bilarna i testet hade elhissar nämndes inte...

Likaså var det ju bara skit med delad bakaxel, ändå till även Volvo till slut fick det, det var det ju sååå bra.
Att Volvo inte hängde med Granada på banan förklarades med att Forden hade mer påkostade däck....

Men, OK. Även jag lade märke till nya Volvon när den kom för 30 år sen, fast jag fattade inte varför man kopierade designen hos flera år gamla USA-bilar. Fyrkantiga bilar var ju definitivt på väg ut, se bara på Audi 100, Scorpio, Omega med flera, ja även 9000 var ju rundare.

Att sedan modellen skulle komma tillverkas ända till 1998 kan bara anses som ett misstag. Men, Volvo vågade kanske inte prova nya S80 tidigare, den fanns ju som snygg prototyp redan i början av 90-talet.

#15
Jakob Leth
2012-02-07 15:16

Volvo 760 er en fin bil, men jeg ønsker mig nu mest en 780!

#16
Janne Pettersson
2012-02-07 19:39

Jag var 14 år och såg den på sommaren, grönmetallic . . vilken form på Volvon
Alla gick fram till 760 och bara njöt.
Fälgarna och bakdelen tyckte jag om . .

Skulle bara ha en . .

#17
Johan Falck
2012-02-07 20:36

Skynda att fynda!
Snabb sökning på Blocket ger 26 bilar till svar. Sorterar bort några "felaktiga" träffar och ombyggda objekt så är sammanlagt mindre än 20 st Volvo 760 till salu i Sverige idag. De flesta under 10000 SEK.

Det här är bilen som man bara kunde drömma om som ny och som man kommer att ångra i framtiden att man inte köpte idag.

#18
Per H
2012-02-08 12:56

Första och ev andra årets 760 hade ju en del speciella uddagrejor, bl.a bromsok av aluminium, fjädertallrikar av 240 liknande konstruktion och jättestor ratt. En sån vill jag ha! Gärna med originalregistreringsskylt av aluminium (84 kom plastskyltar). En ikon!

#19
Martin Schmuki
2012-02-09 19:16

One of the best cars Volvo have built, i have owned a few 740, two of them in fully loaded USA version. The nicest of the 700 range was the 780 Bertone, I have owned one for a few years and sold it to man from Netherlands, one of the biggest mistakes I have done in my life!!!
The Volvo 700/900 can't be replaced by any other Volvo, it was just famous!!

#20
peter brobeck
2012-02-14 12:51

Jag stämmer in i hyllningarna! Grattis Volvo 760! Jag har haft flera stycken, både den första modellen, men också den med facelift. Skön att köra och åka, med hyfsad kvalitet, även efter 15-20 år...

PRV-motorn 82-86 är dock en lite känslig motor, men med rätt olja och korta bytesintervaller så håller den motorn precis lika bra som andra motorer.

PRV gen 2 (87-91) är helt annorlunda, Det är i princip bara motorblocket som är samma som gen 1, allt annat är modifierat och den motorn går kanon. Toppackningen brukar gå vid 20 000 mil, annars inget speciellt...

Kul bil är det, och nu är man sugen på att hitta en bra ex igen...

/P

#21
Doctor
2012-02-14 22:47

Jag kommer aldrig att glömma när jag som 10-åring och min pappa var och tittade på Den Nya Volvon 1982... Jag tyckte att det var den snyggaste bil jag någonsin hade sett! Volvohandlaren hade en (naturligtvis) ljusgrönmetallic, och ALLA satt, tittade, klämde och kände på den... Samma känsla var det när 740 presenterades ett par år senare... Men - min dumma pappa tyckte att den var för dyr! Så han köpte en fyrdörrars 360 (!!!) istället...
Men 740/760 har alltid en speciell plats i mitt hjärta...!

#22
Hernandez
2012-07-06 13:19

Thanks for sharing exellcent informations. Your web site is so cool. I'm impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the information I already searched everywhere and just could not come across. What a great website.

#23
Arne Åberg
2014-11-18 20:10

Jag har en volvo 760 turbo 1983 års modell . Jag undrar om någon vet hur många bilar som fortfarande finns registrerade i Sverige . Jag undrar för min volvo är helt original skin klädsel, taklucka ,el hissar , original nivåreglering ,ac ,turbo 4cylidrig motor ,fälgar ,vikbartdrag . Bilen är i mycket gott skick . Tacksam om någon vet ock vill svara. vänliga hälsningar Arne. tel 0708 653121

#24
Niklas
2017-12-31 15:52

Visst, lyxigare än vanliga Volvo, många kromlister och plyschklädsel, men sedan är det väl inte mycket att hurra för.

Opel senator nämnd ovan hade ju oerhört mycket mer avancerad teknik i stort och smått, delad bakaxel, valnötspaneler, elektromagnetiskt lås för bagageluckan, bakljus som använde kretskort för strömförsörjning istället för elkablar, variabel servostyrning, avancerad färddator, separat ventilation på höger och vänster sida och luftmunstycken i baksätet, verktygssatts med förkromade verktyg med Opelemblem, bland annat, inte heller säkerhetsdetaljer är så speciellt mycket bättre, 760 fick som första Volvo låset till säkerhetsbältena fram placerade i stolen istället för i golvet som på 240, samma sak hittar man i Senator.

Alla Opel med centrallås fick 1982 elektronisk krocksensor för centrallåset som automatiskt låser upp låsta dörrar vid en olycka, det införde inte Volvo fören efter år 2000.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.