Bild
Nästa artikel

Historien bakom en kylarprydnad

konstverk

Rolls Royce har alltid haft en kylarprydnad föreställande en knästående ängel, som heter Spirit of extacy gjord i silver. Eller?

Inget av ovanstående är riktigt sant, "ängeln" var ett påhitt av Lord John Scott-Montagu of Beaulieu som var en av bilismens pionjärer i Storbritannien.

Redan 1899 hade han tillsammans med Charles Rolls kört rallyt Paris-Ostende. Hans politiska inflytande skapade bra förmån för den spirande automobilindustrin och öppnade även möjligheterna för motorsport på brittiska öarna.
Redan 1902 startade han även den första tidskriften för motorister Cars Illustrated.
Givetvis handlade lorden sina bilar framgent hos sin vän Charles Rolls, alltså ena halvan av Rolls Royce.
På denna tidning arbetade tecknaren och konstnären Charles Sykes, och 1903 fick han i uppdrag att göra en statyett till en pokal, som skulle pryda första priset "Montagu Trophy" för Gordon Bennett-loppet detta år.
Inspirationen  till statyetten kom från grekiska mytologins Nike, och det sägs att den som fick stå modell för den var miss Elenor Thornton, Lord Montagus privatsekreterare.

Hur det nu var med miss Thorntons faktiska inblandning kan man tvista om men slutresultatet blev slående likt henne. Lord Montagu lät sedan Sykes finslipa designen och det blev inte bara en trofé utan den kom att  pryda lordens alla Rolls Royce-bilar också, kylarprydnaden gavs  namnet "Whisper".

  Nu nappade själva Rolls Royce på den vackra skulpturen, ytterligare en uppdatering av "Whisper" gjordes av Sykes, nu med miss Thornton mer uppblandad i den klassiska tolkningen av gudinnan Nikes skepnad och nu kom statyetten att kallas för "Spirit of Extacy" istället. 
Från och med 1912 kom den då att pryda kylaren på Rolls Royce alla modeller.

Så på bilden ovanför ser vi från vänster, Whisper och Spirit of extacy i sina tidigaste former, 1933 fick Sykes uppdraget att modernisera den, och då blev hon faktiskt knästående ett tag, innan hon återigen fick en upprätt position i början på 60-talet.

Från början göts dom i brons och nickel, från 1948 är dom i rostfritt stål, silver har gjorts undantagsvis på specialbeställning.  Bilarna  som gjorts för kungahuset har ofta fått  en helt annan kylarprydnad i form av St Göran och draken.

  Lord Montagu och hans sekreterare var på hemväg från Indien i december 1915 när deras skepp torpederades och sjönk, Lord Montagu var en av enbart 11 överlevande, miss Thornton var det inte.
 

Kommentarer

#1
Kalle
2017-10-12 19:26

Trevlig berättelse.

#2
Michael De Geer
2017-10-18 21:20

Rolls-Royce skrivs så här, alltså med bindestreck.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!